Overslaan en naar de inhoud gaan

Branding in 2016: beetje psychopatisch mag best

Wordt 2016 het jaar van de negatieve emoties in marketing?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Merken durfden het voorheen niet echt aan, maar nieuw onderzoek laat zien dat er best voordeel te behalen valt met boodschappen die de psychopaat in mensen aanspreken.

related partner content for mobile comes here

Zogenaamde ‘grijze’ emoties (sentimenten die niet per sé negatief zijn maar wel een element van kwaadwillendheid bevatten) blijken namelijk ook voor bevrediging te zorgen - zij het op een ietwat verwrongen manier.

Sandeep Dutta, senior vice president bij TNS Qualitative in India, presenteerde de resultaten van zijn onderzoek (kwalitatief onderzoek onder een groep jongeren tussen de 18 en 26 naar hun meer duistere gevoelens en fantasieën -  bewust dan wel onbewust ervaren) tijdens een Esomarcongres in Parijs, eind november 2015.

De jongeren mochten in een soort biechthokje (en op een online forum) verhalen en anekdotes delen met betrekking tot hun grijze emoties. De verhalen vielen uiteen in drie grote clusters:

Duistere Drie
Een hunkering naar pret en genot die in de buurt komt van anti-sociaal en immoreel gedrag, de wens om te winnen - maakt niet uit hoe, en als laatste een constant verlangen om in de schijnwerpers te staan. Deze drie clusters vallen volgens Dutta samen met wat psychologen beschouwen als de ‘Duistere Drie’ qua persoonlijkheden: psychopathie, machiavellisme en narcisme.

Volgens Dutta kan het gebruik van duistere emoties in advertising op bepaalde momenten helpen om de consumptie te prikkelen - zeker gezien de intensiteit waarmee de proefpersonen hun grijze emoties in het onderzoek bespraken.

There will be haters
Dutta liet zijn proefpersonen ook kijken naar advertenties met grijze content, zoals de ‘There will be haters’-uiting van Adidas. Die uiting bleek het goed te doen onder de deelnemers: als mensen succes hebben, dan reageren andere mensen eerder afgunstig en jaloers, dan vriendelijk of welwillend. Adidas haalde volgens de onderzoeker dus op een succesvolle manier narcistische gevoelens aan bij zijn doelgroep.

Conclusie: wanneer merken de hedonist willen aanspreken, mag er best worden gespeeld met grijze emoties. Consumenten blijken deze merken namelijk aantrekkelijk en intrigerend te vinden.

Bronnen: Esomar, Warc

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in