Overslaan en naar de inhoud gaan

Absolut speelt met kunstmatige creativiteit

Absolut experimenteert met 'kunstmatige creativiteit' en user generated content. Het Zweedse wodkamerk lanceert daartoe morgen 'Absolut…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

experimenteert met 'kunstmatige creativiteit' en user generated content. Het Zweedse wodkamerk lanceert daartoe morgen 'Absolut Machines', oftewel intelligente muziekmachines.

related partner content for mobile comes here

Hoe werkt het: muzikale input van online deelnemers wordt door interactieve designinstallaties bewerkt, zodat er een unieke compositie ontstaat. De nummers zijn vervolgens te horen via .

De installaties zijn bedacht door Dan Paluska en Jeff Lieberman, afkomstig van , en door , een Zweedse studio op het gebied van media, kunst en technologie.

Paluska en Lieberman maakten het 'Absolut quartet'; een grote, geautomatiseerde electro-mechanische sculptuur, dat uit drie instrumenten en duizenden onderdelen bestaat, die samen een muziekstuk maken.
De voornaamste klankkleur komt van een marimba, bespeeld door ballen die door een robotkanon worden afgevuurd. Andere componenten: een serie wijnglazen die door kleine robotvingertjes worden bespeeld en een reeks robotpercussieinstrumenten.

Teenage Engineering is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van 'Absolut choir': een robotkoor bestaande uit 10 zingende figuren in verschillende vormen en maten, die hulp krijgen van spraaksynthesizers en software voor kunstmatige intelligentie.

Op is nu nog een uitgebreide 'making of' te zien, vanaf morgen zijn de machines te bespelen.

Grappig initiatief dat past bij de marketingstrategie (sinds voorjaar 2007) van Absolut: inspirerende, creatieve gedachten stimuleren bij de Absolutdrinker, in een . Pay off: 'In an Absolut World...'

Zo kunnen bezoekers van hun ideeën (visions) over Absolut doorgeven en zelf vorm geven. Medesitebezoekers geven de kunstwerkjes vervolgens punten.

En vorig jaar kwam Absolut met van zwangere mannen en een bewerkt beeld van Times Square, waarop alle reclamebeelden waren vervangen door kunst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in