A-merken verliezen omzet in drogisterij
De omzet voor de 40 grootste merken daalde dit jaar met 3,4 procent, vorig jaar steeg de gemiddelde omzet nog met anderhalf procent. De omzet van de totale drogisterijmarkt daalde met 2,3 procent. Ook binnen de drogisterijsector heeft de prijsoorlog zijn sporen nagelaten.
De cijfers komen uit de Merken Top 40, een ranking op basis van omzet van de veertig grootste merken in de Nederlandse Drogisterijen. De lijst is samengesteld door bureau IRI Nederland en werd vorige week woensdag in het vakblad De Nieuwe Drogist gepubliceerd.
‘De veertig topmerken zijn met 865 miljoen euro goed voor ruim eenderde van de totale omzet van de Nederlandse drogisterijen’, aldus Saskia Smulders van IRI. ‘Aan de percentages kun je aflezen dat de A-merken marktaandeel verliezen.’
De meting heeft overigens plaatsgevonden nog voor Kruidvat en AH in de ‘shampoo oorlog’ verwikkeld raakten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe daling van de omzet van de A-merken is mede te danken aan de opkomst van het huismerk binnen drogisterijen. De omzet van het private label stijgt in deze branche met 5,7 procent. Daarnaast zorgen ook de prijsdruk, de concurrentie van supermarkten en van spelers buiten de branche die zich op het drogisterijassortiment storten, ervoor dat de omzet van de topmerken terugloopt. Veel merken bevestigen dat de omzet terugloopt, maar zeggen dat door een enorme promotiedruk en door de lagere prijzen er juist meer verpakkingen worden verkocht.
Evenals voorgaande jaren staat cosmeticagigant L’Oréal onwrikbaar op de eerste plaats binnen de Top 40. Hoewel het merk ruim twee miljoen omzet inleverde, is het gat met Nivea, de nummer twee, nog ruim 30 miljoen euro. Op gepaste afstand completeren achtereenvolgens: Gillette, Schwarzkopf en Dove de Top 5.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid