Overslaan en naar de inhoud gaan

Dawn deelt de klimaatimpact van haar klantenlijst

Volgens het reclamebureau is het de hoogste tijd om open kaart te spelen en roept de branche op hetzelfde te doen.
Klimaatpact
Klimaatpact

In de strijd tegen grote vervuiling kiest Dawn er nu voor inzichtelijk te maken voor welke (vervuilende) sectoren zij exact werkt. Nu er steeds breder discussie gevoerd wordt over de impact van fossiele reclame - waartegen ook Greenpeace stevig ageert -  is het volgens Dawn tijd voor de hele industrie om open kaart te spelen.  

related partner content for mobile comes here

Meer dan een kwart extra uitstoot dankzij reclame in Groot-Britannië

Reclame is in staat gedrag van grote groepen mensen te veranderen en bedrijven te helpen groeien. In dat kader is er in Groot-Brittannië onderzoek gedaan naar advertised emissions - de extra CO2 uitstoot die voortkomt uit de groei in verkoop dankzij reclame. De resultaten liegen er niet om: reclame zorgt per jaar voor 28 procent extra uitstoot per persoon. Dat is evenveel als de uitstoot van 47 kolencentrales. 

Brutally honest

Dawn vindt dat creativiteit en reclame de verschuiving naar een duurzame en eerlijke wereld moeten versnellen. Daarom laat het nu in een Client Disclosure Report zien voor welke sectoren zij werken. In dit rapport wordt duidelijk voor welk percentage van hun omzet bureaus werken voor grote vervuilers of andere controversiële sectoren, zoals de gokmarkt of de vleesindustrie. Zo is het Amsterdamse bureau niet alleen eerlijk over haar eigen uitstoot, maar ook over de uitstoot waar zij mogelijk voor adverteren. 

Een oproep aan de industrie

Belangrijker dan Dawn’s eigen report vindt partner Jurian van der Hoeven dat de hele industrie transparantie biedt. 'Een gemiddeld bureau stoot zelf immers niet veel meer CO2 uit dan een crèche, maar de klanten waar we voor werken kunnen een ongelooflijke impact hebben op de klimaatcrisis. 

Als we van waarde willen zijn in de maatschappij en aantrekkelijk willen zijn voor klanten, en belangrijker nog voor een nieuwe generatie talent, is het zaak te laten zien waar we als industrie aan bijdragen.'

Om ook andere bureaus inzicht te verschaffen in welke sectoren zij helpen groeien, heeft Dawn een template gemaakt. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in