Tv-consument koopt liever via afstandsbediening


Dat blijkt uit een onderzoek van de Ster, die het gedrag onderzocht van circa 60.000 huishoudens met een digitaal tv-abonnement bij de kabelbedrijven Casema, Essent of UPC Rotterdam. De kijkers kregen de reguliere commercials te zien van verzekeraar Zilveren Kruis Achmea, creditcardconcern American Express en autofabrikant Ford. Tegelijkertijd verscheen onder in beeld een balkje, dat de kijkers konden aanklikken voor extra informatie. Zo konden ze bijvoorbeeld een proefrit of een brochure aanvragen.
Dat 98 procent van de ondervraagde huishoudens liever reageert en bestelt via de afstandsbediening verbaast onderzoeksdirecteur Bas de Vos. ‘Reageren via sms is tot dusver heel populair gebleken onder tv-kijkers. Maar dat betreft gewone tv, waarbij het niet mogelijk is om via de afstandsbediening te reageren. Als ze die mogelijkheid wel krijgen, laten ze sms, e-mail en de telefoon massaal links liggen.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe test met de zogeheten interactieve tv-commercials liep van september 2002 tot en met april 2003. Uit aanvullend onderzoek van bureau Intomart bleek verder dat er positief geoordeeld werd over deze directere reclamevorm. 44 Procent wilde zelfs meer van die reclames zien. De Ster verwacht overigens niet dat interactieve reclame doorbreekt. Daarvoor telt Nederland te weinig abonnees van digitale tv (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid