Overslaan en naar de inhoud gaan

Tv-consument koopt liever via afstandsbediening

Als consumenten willen reageren op televisiereclame versturen ze hun boodschap liever via hun afstandsbediening dan via e-mail of sms.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van de Ster, die het gedrag onderzocht van circa 60.000 huishoudens met een digitaal tv-abonnement bij de kabelbedrijven Casema, Essent of UPC Rotterdam. De kijkers kregen de reguliere commercials te zien van verzekeraar Zilveren Kruis Achmea, creditcardconcern American Express en autofabrikant Ford. Tegelijkertijd verscheen onder in beeld een balkje, dat de kijkers konden aanklikken voor extra informatie. Zo konden ze bijvoorbeeld een proefrit of een brochure aanvragen.

related partner content for mobile comes here

Dat 98 procent van de ondervraagde huishoudens liever reageert en bestelt via de afstandsbediening verbaast onderzoeksdirecteur Bas de Vos. ‘Reageren via sms is tot dusver heel populair gebleken onder tv-kijkers. Maar dat betreft gewone tv, waarbij het niet mogelijk is om via de afstandsbediening te reageren. Als ze die mogelijkheid wel krijgen, laten ze sms, e-mail en de telefoon massaal links liggen.'

De test met de zogeheten interactieve tv-commercials liep van september 2002 tot en met april 2003. Uit aanvullend onderzoek van bureau Intomart bleek verder dat er positief geoordeeld werd over deze directere reclamevorm. 44 Procent wilde zelfs meer van die reclames zien. De Ster verwacht overigens niet dat interactieve reclame doorbreekt. Daarvoor telt Nederland te weinig abonnees van digitale tv (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in