Overslaan en naar de inhoud gaan

Tien lessen van Topmarketeers

Marketing ligt al een tijdje onder vuur. Voor Ed Peelen en Michaëla Wevers van ICSB aanleiding om aan negen topmarketeers te vragen hoe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ze komen tot 10 lessen die marketeers ter harte moeten nemen.

related partner content for mobile comes here

1. Om te gaan waar niemand ging, is ondernemingsgeest belangrijk. Tegelijkertijd dienen marketeers vaste tradities voort te zetten; organisaties moeten immers enerzijds onveran-derlijk zijn en anderzijds veranderen.
2. Marketeers moeten weer groots durven bouwen. Daarnaast geeft moeten gemaakte keuzes consequent in de organisatie doorgevoerd worden.
3. Succes wordt bepaald door een aantal individuele mensen in het team die stappen durven te nemen op basis van goede analyses en feitenkennis en een gezonde portie lef hebben om bepaalde dingen te doen.4. Je moet willen weten wie je klant is en wat er bij haar of hem leeft.
5. Het gaat erom dat je mensen relevant weet te raken. Je moet weten wat hen bezighoudt en hiertoe heb je inzicht nodig in trends.
6. Mensen zijn tegenwoordig op andere plaatsen, maken bewuster keuzes, individualiseren, en laten zich minder door automatismen leiden. Emotionele merkwaarden veranderen. Het wordt dan tijd voor een inhaalslag.
7. Maak iets dat je het merk DNA noemt. Het beschrijft niet alleen wat het merk is en wat je ermee wilt, maar ook de stijl waarin het merk zijn activiteiten uitvoert.
8. Je moet authentiek zijn. Als je merkwaarde heel ver van de genen af ligt of zelfs verzon-nen is mist het verankering in je bedrijf en is de kans om het tot een succes te maken veel kleiner.
9. Vroeger was de relatie tussen wat je in marketing stopte en wat je eruit kreeg veel duide-lijker. Tegenwoordig, met al die kanalen en al die veranderlijkheden, weet je het niet meer. Als je niet oppast dan wordt je een costcenter en worden je budgetten verlaagd.
10. Het is mooi om te zien dat iemand zijn target heeft gehaald, maar je moet ook weten dat het een grote hoeveelheid spelletjes uitlokt. Vaak leiden eenzijdige metingen tot eenzijdig gedrag. Door te vragen naar belangrijke zaken voor de klant en de klant van de klant, kom je erachter waar het écht om draait. Zo krijg je de juiste input voor een business case.

ICSB Marketing en Strategie vond in het achterblijven van marketing in de boardroom aanleiding om verschillende topmarketeers, uit zowel b-2-b als b-2-c markten, te interviewen. De topmarketeers zijn: Andy Mosmans, directeur ARA Groep, Sidney Mock, marketingmana-ger Benelux Google, Hans Hagenaars, directeur marketing Particulieren en MKB, ING Bank Nederland, René Frijters, directeur en mede-oprichter, en Rosali Waleson, manager marketing & verkoop, Alex Beleggersbank, Franc Reefman, marketingdirecteur Friesland Foods West Europa, Carel de Jong, International VP Marketing Coffee and Tea Sara Lee/Douwe Egberts, Jan Willem Dreteler, directeur marketing & communicatie SNS Bank, Frank Buytendijk, VP Corpo-rate Strategy Hyperion.

Het verhaal met de negen Topmarketeers staat in het aprilnummer van het Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in