'Telecomsector slordig met persoonsgegevens'
De meeste klachten die binnenkomen bij het Meldpunt Identiteitsfraude gaan over telecombedrijven, zegt Michel Savelkoul in een uitzending van KRO Reporter die voor zaterdag op het programma staat. Savelkoul is manager van het Meldpunt.
Door de gebrekkige controle is het volgens hem een koud kunstje een abonnement af te sluiten op naam van een andere persoon, die dan ook voor de rekening moet opdraaien. Slachtoffers hebben sinds ruim twee jaar de mogelijkheid daarover te klagen bij het Meldpunt Identiteitsfraude. Daar kwamen tweehonderd klachten binnen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaVolgens Savelkoul kijken de bedrijven niet of nauwelijks naar de identiteitspapieren van de aanvrager. Doen ze dat wel, dan volstaan ze vaak met het opvragen van een gemakkelijk te vervalsen kopie van paspoort of rijbewijs. Na de telecombedrijven zijn er vooral klachten over internetwinkels die niet goed opletten of de klant wel onder zijn eigen naam aankopen doet.
Het Meldpunt Identiteitsfraude valt onder het ministerie van Binnenlandse Zaken. Bij de definitieve instelling van het meldpunt liet toenmalig staatssecretaris Ank Bijleveld al weten dat bedrijven soms niet goed opletten.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid