Overslaan en naar de inhoud gaan

'Telecomsector slordig met persoonsgegevens'

De telecomsector blijft in gebreke bij de controle van persoonsgegevens van nieuwe abonnees.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste klachten die binnenkomen bij het Meldpunt Identiteitsfraude gaan over telecombedrijven, zegt Michel Savelkoul in een uitzending van KRO Reporter die voor zaterdag op het programma staat. Savelkoul is manager van het Meldpunt.

related partner content for mobile comes here

Door de gebrekkige controle is het volgens hem een koud kunstje een abonnement af te sluiten op naam van een andere persoon, die dan ook voor de rekening moet opdraaien. Slachtoffers hebben sinds ruim twee jaar de mogelijkheid daarover te klagen bij het Meldpunt Identiteitsfraude. Daar kwamen tweehonderd klachten binnen.

Volgens Savelkoul kijken de bedrijven niet of nauwelijks naar de identiteitspapieren van de aanvrager. Doen ze dat wel, dan volstaan ze vaak met het opvragen van een gemakkelijk te vervalsen kopie van paspoort of rijbewijs. Na de telecombedrijven zijn er vooral klachten over internetwinkels die niet goed opletten of de klant wel onder zijn eigen naam aankopen doet.

Het valt onder het ministerie van Binnenlandse Zaken. Bij de definitieve instelling van het meldpunt liet toenmalig staatssecretaris Ank Bijleveld al weten dat bedrijven soms niet goed opletten.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in