Overslaan en naar de inhoud gaan

Succesvolle producten lossen een contradictie op!

Door Rudy Hoeboer van Crossing Signals
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waarom lukt de samenwerking tussen Philips en Douwe Egberts wel en tussen Philips en Nike niet? Een betere vraag is eigenlijk waarom lukt alleen de ? Omdat de Senseo een aantal contradicties oplost voor consumenten en de Nike branded spullen van Philips niet. Marketing is niet genoeg! Zelfs niet voor een product dat goed zijn taak vervult. Hoewel de late entree van Philips in MP3 spelers wel te betreuren valt, maar waren dat marketeers of eigenwijze ingenieurs? Wie het weet mag het zeggen.

related partner content for mobile comes here

Welke contradicties lost de Senseo op? Simpel, gezinnen worden kleiner, aantal éénpersoons huishoudens neemt toe, dus de grote kannen koffie zijn overbodig en zelfs onhandig. Waar hebben we daarnaast allemaal gebrek aan? Tijd! Wat is dan het enige alternatief? Een dure espresso machine met nog duurdere koffie. Alleen maar voordelen dus die Senseo!

Philips maakt goede consumentenelektronica en Nike is goed in branding. Product werkt, wordt met veel geld in de markt gezet en verlaat het bad via het putje. Hoe is het mogelijk! Ook weer simpel, in tegenstelling tot Apple met de loste deze combinatie geen enkele contradictie op, het was alleen oude wijn in nieuwe zakken en de consument is niet op zijn achterhoofd gevallen. Die heeft veel liever een apparaat dat een klein formaat combineert met een enorme opslagcapaciteit en een eenvoudige en sobere user interface. Cool, ik hoor erbij!

Bij het volgende nieuwe product, of herpositionering van je brand vraag je dan eerst af welke contradictie het oplost. Denk aan Philips die bioscoop reclame probeert op te kopen om de film eerder te laten beginnen, briljant. Of pizzahut, die een gamer op gezette tijden en gevraagd lastig valt met de vraag of hij even wil selecteren uit zijn lijst favoriete pizza's zodat die vijftien minuten later dampend naast de PC staat. Een welkome interruptie, want het scheelt AFK tijd, 'Away From Keyboard'. Is er geen contradictie? Denk aan ambilight van Philips! Zorg dan voor een enorm budget en offer een lam aan de goden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in