Succesvolle producten lossen een contradictie op!
Waarom lukt de samenwerking tussen Philips en Douwe Egberts wel en tussen Philips en Nike niet? Een betere vraag is eigenlijk waarom lukt alleen de Senseo? Omdat de Senseo een aantal contradicties oplost voor consumenten en de Nike branded spullen van Philips niet. Marketing is niet genoeg! Zelfs niet voor een product dat goed zijn taak vervult. Hoewel de late entree van Philips in MP3 spelers wel te betreuren valt, maar waren dat marketeers of eigenwijze ingenieurs? Wie het weet mag het zeggen.
Welke contradicties lost de Senseo op? Simpel, gezinnen worden kleiner, aantal éénpersoons huishoudens neemt toe, dus de grote kannen koffie zijn overbodig en zelfs onhandig. Waar hebben we daarnaast allemaal gebrek aan? Tijd! Wat is dan het enige alternatief? Een dure espresso machine met nog duurdere koffie. Alleen maar voordelen dus die Senseo!
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisPhilips maakt goede consumentenelektronica en Nike is goed in branding. Product werkt, wordt met veel geld in de markt gezet en verlaat het bad via het putje. Hoe is het mogelijk! Ook weer simpel, in tegenstelling tot Apple met de iPod loste deze combinatie geen enkele contradictie op, het was alleen oude wijn in nieuwe zakken en de consument is niet op zijn achterhoofd gevallen. Die heeft veel liever een apparaat dat een klein formaat combineert met een enorme opslagcapaciteit en een eenvoudige en sobere user interface. Cool, ik hoor erbij!
Bij het volgende nieuwe product, of herpositionering van je brand vraag je dan eerst af welke contradictie het oplost. Denk aan Philips die bioscoop reclame probeert op te kopen om de film eerder te laten beginnen, briljant. Of pizzahut, die een gamer op gezette tijden en gevraagd lastig valt met de vraag of hij even wil selecteren uit zijn lijst favoriete pizza's zodat die vijftien minuten later dampend naast de PC staat. Een welkome interruptie, want het scheelt AFK tijd, 'Away From Keyboard'. Is er geen contradictie? Denk aan ambilight van Philips! Zorg dan voor een enorm budget en offer een lam aan de goden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid