Overslaan en naar de inhoud gaan

Reisgedrag wordt beïnvloed door inflatie

Uit het onderzoek naar mobiliteitsgedrag van DPG Media samen met Panel Inzicht blijkt dat ons reisgedrag wordt beïnvloed door inflatie.
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Inflatie heeft invloed op reisgedrag
Inflatie heeft invloed op reisgedrag

Hoe beïnvloedt de huidige financiële situatie van Nederlandse consumenten ons reisgedrag? Zijn we meer afhankelijk van verschillende vormen van mobiliteit of blijven we vaker thuis? DPG Media heeft in samenwerking met Panel Inzicht opnieuw onderzoek gedaan naar het mobiliteitsgedrag van Nederlandse consumenten. Vorig jaar bleek uit hetzelfde onderzoek dat de opkomst van elektrisch rijden in volle gang was. Hoe staat het nu met deze trend? In dit artikel praten we je bij over de huidige stand van zaken.

Verandering in reisgedrag

De inflatie heeft invloed op ons reisgedrag. 43% van de ondervraagden geeft aan dat hun reisgedrag is veranderd door de huidige financiële situatie. Ruim twee derde van deze mensen geeft aan minder te zijn gaan autorijden en vaker de fiets te pakken.

Verandering in reisgedrag

Extra klimaatmaatregelen voor duurzaam vervoer en transport

In de nieuwe klimaatmaatregelen, die eind april 2023 zijn aangekondigd door minister Jetten, is te lezen dat duurzaam vervoer en transport steeds belangrijker wordt. Het doel is om in 2050 in Nederland zonder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen te rijden. Het kabinet wil het rijden van elektrische auto’s snel aantrekkelijker maken en subsidieert de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. Daarnaast worden werkgevers geprikkeld om zowel voor zakelijk rijden als voor woonwerk-verkeer het gebruik van elektrische auto’s, OV of fiets te stimuleren.

Ook Nederlandse consument vindt duurzaamheid belangrijk

Meer dan de helft (57%) van de ondervraagden geeft aan het goed te vinden dat er voor nieuwe auto’s strengere regels bestaan voor CO2-uitstoot. Daarnaast geeft 42% aan bij de volgende aankoop voor een elektrische of hybride auto te kiezen.

Ook Nederlandse consument vindt duurzaamheid belangrijk

Nieuwe vormen van mobiliteit nog in de kinderschoenen

De Nederlandse consument maakt steeds duurzamere keuzes. Maar nieuwe vormen van mobiliteit lijken nog in de kinderschoenen te staan. Zo geeft 79% van de mensen aan waarschijnlijk geen deelauto’s te gaan gebruiken en 80% geeft aan waarschijnlijk geen deelfietsen te gaan gebruiken.

Download de onderzoekresultaten

Wil jij ontdekken hoe consumenten denken over duurzaamheid? Welke mensen hebben plannen voor het aanschaffen van een nieuwe of andere auto dit jaar?  En welke leeftijdscategorie maakt er het meest gebruik van deelauto’s en deelfietsen? Je leest het in het Onderzoek Mobiliteit 2023. 

Vul je e-mailadres in op Grow van DPG Media en je ontvangt de onderzoeksresultaten per mail.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Panel Inzicht in maart 2023 onder 500 respondenten (18-65 jaar). Een deel van de vragen is in 2022 ook gesteld waardoor een vergelijking mogelijk is.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in