Overslaan en naar de inhoud gaan

Populaire bannerformaten niet meest effectief

De formaten van banners die adverterend Nederland het meest gebruikt zijn niet de effectiefste. Dat blijkt uit onderzoek van Netdirect,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek werd uitgevoerd over een steekproef van 40 miljoen bannerviews, verdeeld over 450 campagnes. Een gemiddelde campagne telt wel tot 16 verschillende bannerformaten.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de meest gebruikte bannerformaten zijn: 468x60 px, 120x600 px en 728x90 px. De volgorde in clickratio’s wijkt hier echter flink van af: 336x280 px (2,4 pct), 300x250 px (1,7 pct) en 250x250 px (0,34 pct). Van de vijf formaten waar het meest op geklikt wordt, komen er slechts twee ook voor in de top 5 van meest gebruikte formaten. Over de hele linie blijken bovendien banners in gif-formaat (0,4 pct clickratio) het beter te doen dan flashbanners (0,3 pct).

related partner content for mobile comes here

OMG-baas Edwin Basten is verbaasd over deze uitkomsten. ‘De kennis over de effectiviteit van banners laat kennelijk nog te wensen over. Het is ook aan ons om websites hierover beter te informeren.’ Aanleiding voor het onderzoek van Netdirect is volgens Basten de ontwikkeling dat cpm-tarieven (‘de traditionele bereiksinkoop’) en e-cpm (‘de opbrengst bij afrekenmodellen op respons’) steeds verder uit elkaar komen te liggen. Cpm-tarieven kunnen ten opzichte van e-cpm soms wel met een factor 40 verschillen.
Basten: ‘Het verhogen van de effectiviteit van display advertising wordt daarom steeds belangrijker. Als je beter met je bannerformaten omgaat, kun je een hoger resultaat halen zonder dat je de adverteerder meer laat betalen.’
Overigens zeggen de cijfers niets over de brandingeffecten van banners. ‘Die zijn er wel, maar nog nooit wetenschappelijk aangetoond, omdat je dan geïsoleerde campagnes en kanalen zou moeten inzetten.’
Basten verwacht dat de huidige banners op termijn geen brandingfunctie meer zullen hebben. ‘De jeugd ziet banners überhaupt niet meer, dus zullen we andere vormen moeten inzetten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in