Populaire bannerformaten niet meest effectief
Het onderzoek werd uitgevoerd over een steekproef van 40 miljoen bannerviews, verdeeld over 450 campagnes. Een gemiddelde campagne telt wel tot 16 verschillende bannerformaten.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de meest gebruikte bannerformaten zijn: 468x60 px, 120x600 px en 728x90 px. De volgorde in clickratio’s wijkt hier echter flink van af: 336x280 px (2,4 pct), 300x250 px (1,7 pct) en 250x250 px (0,34 pct). Van de vijf formaten waar het meest op geklikt wordt, komen er slechts twee ook voor in de top 5 van meest gebruikte formaten. Over de hele linie blijken bovendien banners in gif-formaat (0,4 pct clickratio) het beter te doen dan flashbanners (0,3 pct).
OMG-baas Edwin Basten is verbaasd over deze uitkomsten. ‘De kennis over de effectiviteit van banners laat kennelijk nog te wensen over. Het is ook aan ons om websites hierover beter te informeren.’ Aanleiding voor het onderzoek van Netdirect is volgens Basten de ontwikkeling dat cpm-tarieven (‘de traditionele bereiksinkoop’) en e-cpm (‘de opbrengst bij afrekenmodellen op respons’) steeds verder uit elkaar komen te liggen. Cpm-tarieven kunnen ten opzichte van e-cpm soms wel met een factor 40 verschillen.
Basten: ‘Het verhogen van de effectiviteit van display advertising wordt daarom steeds belangrijker. Als je beter met je bannerformaten omgaat, kun je een hoger resultaat halen zonder dat je de adverteerder meer laat betalen.’
Overigens zeggen de cijfers niets over de brandingeffecten van banners. ‘Die zijn er wel, maar nog nooit wetenschappelijk aangetoond, omdat je dan geïsoleerde campagnes en kanalen zou moeten inzetten.’
Basten verwacht dat de huidige banners op termijn geen brandingfunctie meer zullen hebben. ‘De jeugd ziet banners überhaupt niet meer, dus zullen we andere vormen moeten inzetten.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid