OPTA beboet drie spammers


De overtreders verzonden tussen september 2004 en januari 2005 e-mailberichten waarin zij recla-me maakten voor kantoorartikelen. Het gaat om de bedrijven Speko, Van Leerdam's en Zmart.
De ondernemingen Speko en Van Leerdam waren verantwoordelijk voor een spamverzending met het onderwerp Bespaar op kantoorartikelen en ontvang mooie cadeaus. OPTA heeft Speko hiervoor een boete opgelegd van 17.500 Euro. De boete voor Van Leerdam's bedraagt in totaal 27.500 Euro.
Daarbij is aan ook Speko een extra boete van 5000 euro opgelegd voor het niet volledig meewerken aan het onderzoek van OPTA. Het bedrijf is geen onbekende bij de OPTA. Speko verstuurde in het verleden, onder de naam 'Akin Franks', ook al bulkverzendingen..
Zmart kreeg een boete van 10.000 Euro opgelegd, voor de verzendingen Aan de rand van uw bud-get? en Aanbiedingen voor u, die het bedrijf samen met Van Leerdam verstuurde.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Het verzenden van ongevraagde (reclame)e-mail aan privé-personen is sinds 19 mei 2004 verboden. Artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet (het 'spamverbod') schrijft voor dat verzenders toestem-ming moeten hebben van de ontvanger, voordat zij reclame per e-mail versturen, zogenaamde opt-in. Ook moet uit de e-mail duidelijk blijken wat de identiteit van de verzender is en waar de ontvan-ger zich kan afmelden voor toekomstige e-mails.
De beboete bedrijven maakten gebruik van een aangekochte e-mailadressenlijst die echter ook e-mailadressen van privé-personen bevatte.
OPTA heeft sinds de inwerkingtreding van het spamverbod een speciale website www.spamklacht.nl, waar mensen met hun klacht over spam terecht kunnen. Tot nu zijn bijna 14.000 klachten geregistreerd, waarvan een kleine 10.000 bruikbaar bleken.Veruit de meeste klach-ten (8000) betreft spam per e-mail, op de tweede plek staat sms-spam, waarover ongeveer 700 klachten binnenkwamen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid