Overslaan en naar de inhoud gaan

Oproep SRM: verhaal schade op Groupon

De reclame van Groupon is misleidend, zegt de RCC. SRM roept MKB Nederland en Koninklijke Horeca Nederland op om schadevergoeding te eisen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft SRM, opleider op het gebied van marketing & communicatie, in het gelijk gesteld. SRM diende een klacht in tegen Groupon. Groupon maakte volgens SRM misleidende reclame omdat het onderzoeksgegevens heeft gebruikt die niet zijn gebaseerd op onderzoek dat in Nederland is verricht. Uit onderzoek dat SRM liet uitvoeren door marktonderzoekbureau The Choice, zou blijken dat de samenstelling en de koopmotieven van de Groupon-gebruikers in Nederland sterk afwijken van de op de website van Groupon genoemde gegevens. Adformatie berichtte hier over.

related partner content for mobile comes here

De RCC oordeelt dat de reclame van Groupon misleidend is en ‘daardoor oneerlijk in de zin van ’. De RCC heeft Groupon aanbevolen om niet meer op die manier reclame te maken. Maar SRM wil een stap verder gaan omdat volgens het opleidingsinstituut sprake is van wanprestatie jegens de bedrijven die samen met Groupon een kortingsaanbod aan consumenten hebben gedaan. De adverteerders kunnen vanwege wanprestatie 50 procent van het voucherbedrag van Groupon terugvorderen. Max Kohnstamm van SRM: ‘Schadevergoeding is goed mogelijk.’

Kohnstamm zegt dat de terugvordering via de rechtbank individuele ondernemers erg veel tijd en geld gaat kosten. Daarom doet hij een beroep op MKB Nederland en Koninklijke Horeca Nederland om - namens de gedupeerde leden – via de rechter schadevergoeding van Groupon te eisen.

Over de motieven van SRM zegt Kohnstamm het volgende: ‘Wij vinden marketing een zeer fraai vakgebied. Maar “het marketingspel” dient wel fatsoenlijk gespeeld te worden. Misleiden van klanten hoort daar zeker niet bij. En het past ondernemingen al helemaal niet om – vanuit een streven tot winstmaximalisatie in verband met een beursgang - kleine ondernemers te misleiden.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in