Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders enthousiast over zomer vol sport

Nederland kijkt enthousiast uit naar de komende sportzomer, met 83% die het EK Voetbal, de Tour de France of de Olympische Spelen wil volgen
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Nederlanders enthousiast over zomer vol sport
Nederlanders enthousiast over zomer vol sport

Met de naderende sportzomer, die in het teken staat van het EK Voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen, is Nederland in de ban van aankomende sportevenementen. Een opvallende 83 procent van de Nederlanders heeft plannen om een of meer van deze sportieve gebeurtenissen nauwlettend te volgen. Het enthousiasme beperkt zich niet alleen tot het bekijken van de wedstrijden; meer dan een derde van de bevolking volgt het sportnieuws met evenveel interesse als de daadwerkelijke wedstrijden. Daarnaast toont 37 procent interesse in het entertainmentaspect rondom sport, zoals achtergrondverhalen over het persoonlijke leven van atleten. Bovendien past een aanzienlijk aantal mensen hun consumptiegedrag aan tijdens deze sportevenementen, zo blijkt uit onderzoek van DPG Media in samenwerking met Panel Inzicht en gepubliceerd op Grow van DPG Media.

De sportzomer beleven we het liefst thuis in gezelschap
Het EK Voetbal 2024 spant de kroon als het gaat om populariteit. Zo geeft 66 procent van de respondenten aan dit evenement te zullen volgen. Hierop volgen de Olympische Spelen (57%) en de Tour de France (38%). Vooral mannen geven aan de sportevenementen te volgen (zie grafiek 1). Het liefst volgt men deze sportevenementen thuis via televisie. Maar ook sportverslagen en liveblogs zijn populair, met name voor het volgen van het EK en de Olympische Spelen. Opmerkelijk is dat voor de Tour de France de voorkeur - na televisie - uitgaat naar het volgen via de radio. Daarnaast blijkt dat fans van de Tour de etappes het liefst in hun eentje volgen, terwijl het EK en de Spelen het liefst in gezelschap worden bekeken.

Nederlanders enthousiast over zomer vol sport

Intensieve aandacht voor sportnieuws via diverse kanalen
Uit het onderzoek blijkt verder dat 63 procent van de Nederlanders tijdens grote sportevenementen het sportnieuws intensiever volgt dan gebruikelijk. Bijna één op de drie Nederlanders vindt het volgen van sportnieuws zelfs net zo leuk als de wedstrijd zelf. Televisie blijkt de belangrijkste bron voor sportnieuws te zijn (35%), gevolgd door nieuwssites en -apps (16%) en social media (13%). Ook het entertainment om een groot sportevenement heen trekt veel aandacht. Zo is de grootste groep respondenten (37%) geïnteresseerd in achtergrondverhalen over de persoonlijke levensstijl van sporters. Deze groep bestaat vooral uit jongeren tussen de 20 en 35 jaar (52%).

Veranderend consumptiegedrag tijdens sportevenementen
Tijdens een groot of speciaal sportevenement past meer dan de helft van de Nederlanders hun eetgedrag aan waarbij de consumptie van snacks, bier en frisdrank flink toeneemt - vooral onder jongeren. Daarnaast overweegt een aanzienlijk deel van de respondenten om bepaalde producten aan te schaffen ter voorbereiding op de sportzomer, zoals een nieuwe televisie (14%), een nieuw internetabonnement (8%) of zelfs een nieuwe smartphone of tablet (8%).

Nederlanders enthousiast over zomer vol sport

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in