Marketeer of the year 2013: Roel Welsing (Triodos)
De jury over Welsing:
‘De zichtbaarheid van Triodos Bank is de afgelopen jaren sterk toegenomen en dat zie je terug in de resultaten van de bekendheid van het merk, die zijn gestegen van 13 naar 22 procent. Niet omdat Welsing meer geld aan media is gaan uitgeven (zijn budget blijft bescheiden ten opzichte van de concurrentie), wel omdat hij heel gericht voor kwalitatief contact gaat. Hiermee realiseert de bank een groei van 10 tot 15 procent per jaar binnen de doelgroep, de maatschappelijk betrokken consument en ondernemer. Het marktaandeel van Triodos in die groep bedraagt nu ruim 10 procent.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Verfrissend geluid
‘Welsing zegt wel naar marktaandeel te kijken, hij heeft oog voor accountability, maar het is niet de belangrijkste driver van zijn marketingstrategie. Kwaliteit van de relatie is belangrijker. Verbinden in plaats van verkopen. Welsing voelt een enorme verantwoordelijkheid: “Het is niet mijn geld, het is jouw geld”. Dat is een verfrissend geluid in bankenland, dat we (zelfs) niet bij de staatsbanken horen. Welsing heeft met Triodos een sympathiek merk neergezet in een tijd dat banken niet onze sympathie hebben. En dat maakt hem een voorbeeld voor iedere marketeer. Innovaties zijn er iets minder bij Triodos, maar denk aan de betaal-app waarmee je ook kunt ontdekken in welke bedrijven Triodos investeert, en aan een nieuwe hypotheekvorm. Goed dat maatschappelijk ondernemerschap gepaard kan gaan met slimme marketing en moderne multichannelaanpak, aldus de jury.’
Lees het interview met Welsing op MolBlog en het artikel met Welsing en de twee genomineerden in Tijdschrift voor Marketing nummer 6.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid