Overslaan en naar de inhoud gaan

'Cookiewet met pseudo-anonieme data'

Pseudo-anonieme data, ofwel cookies die niet tot de persoon herleidbaar zijn, maar wel interessant zijn voor adverteerders. Daar pleit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kelly, vrijdag één van de sprekers op het jaarlijkse congres van IAB-Europa, vertelde over zijn missie. Hij wil een correctie op de cookiewet doorvoeren en het voorwerk gebeurt in de parlementscommissie Industry, Research & Energy.

related partner content for mobile comes here

Volgens Kelly is het helemaal niet noodzakelijk persoonlijke informatie in cookies mee te nemen om die voor adverteerders interessant te maken. Cookies kunnen volgens hem ook werken op basis van interesseprofielen. 'De data zijn niet aan een persoon maar aan een activiteit gekoppeld. De persoon an sich is niet interessant, alleen zijn profiel. De consument kan op uitingen ingaan of er van afzien.'

Kelly zegt dat het voor bedrijven 'ondoenlijk' is om bij het verzamelen van profielinformatie iedere keer om toestemming te vragen. 'De praktijk is dat de meeste consumenten de verzoeken om expliciete toestemming voor datacollectie niet eens zullen zien. En dus zullen ze geen toestemming geven. Bedrijven kunnen vervolgens niet adverteren, wat schadelijk is voor de onderneming. Het voorstel tot opname van pseudo-anonimisering haalt de eis voor expliciete toestemming bij datacollectie voor targeting weg.'

Zijn pleidooi positief is ontvangen bij de parlementscommissie, zegt de Europarlementariër. Vorige week kwam in Nederland minister Kamp al met de belofte de cookiewet te versoepelen.

IAB Nederland
Adformatie meldde vorige week al dat namens het IAB Nederland Heleen van Oord (oprichter DQ&A) begin mei een ontmoeting had met Neelie Kroes en EZ-minister Kamp, waarbij de pseudo-anonieme data werden geïntroduceerd.'Deze aanpak lost problemen rond cookiewalls op en creëert een open en toegankelijk internet', zegt IAB-bestuurder Auke van den Hout. Kroes heeft aangegeven vertrouwen te hebben dat er een voor beide partijen 'acceptabel eindresultaat', zal komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in