Humor werkt niet altijd


Dat humor het effect van reclame aanzienlijk kan verhogen, weten we inmiddels wel. Humor verhoogt de aandacht, kan sympathie opwekken en zorgt er ook voor dat een campagne beter beklijft. Er zitten ook risico’s aan. De grap kan de eigenlijke boodschap overschaduwen en het imago schaden. Bovendien leent niet elk product zich even goed voor grappenmakerij. Maar naast deze bekende voor- en nadelen is er nog een andere, nauwelijks onderzochte factor die de effectiviteit van humor in de reclame beïnvloedt. En dat is de houding van de doelgroep.
Uit onderzoek onder zo´n honderd Amerikaanse studenten blijkt dat de waardering voor komische reclame nauw samenhangt met de behoefte aan humor. Personen die in algemene zin veel behoefte aan humor hebben, en relatief meer belangstelling voor comedy´s op tv en humoristische magazines, staan ook positief tegenover humor in de reclame. Tegelijkertijd staat deze groep minder welwillend tegenover reclame waar niet om te lachen valt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet klinkt logisch, maar toch wordt aan dit aspect in de praktijk weinig aandacht besteed. Reclamemakers zouden er goed aan doen de keuze voor ‘leuk’ vooraf te laten gaan door een onderzoek onder de doelgroep. Scoort de doelgroep hoog qua behoefte aan humor, dan mag de reclame ook leuk zijn. Is dat niet het geval, dan is een serieuzere toon waarschijnlijk meer op zijn plaats.Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid