Overslaan en naar de inhoud gaan

Humor werkt niet altijd

Humor in reclame kan bijzonder effectief zijn. Maar de werking hangt niet alleen af van de grap zelf. Minstens zo belangrijk is of de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat humor het effect van reclame aanzienlijk kan verhogen, weten we inmiddels wel. Humor verhoogt de aandacht, kan sympathie opwekken en zorgt er ook voor dat een campagne beter beklijft. Er zitten ook risico’s aan. De grap kan de eigenlijke boodschap overschaduwen en het imago schaden. Bovendien leent niet elk product zich even goed voor grappenmakerij. Maar naast deze bekende voor- en nadelen is er nog een andere, nauwelijks onderzochte factor die de effectiviteit van humor in de reclame beïnvloedt. En dat is de houding van de doelgroep.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek onder zo´n honderd Amerikaanse studenten blijkt dat de waardering voor komische reclame nauw samenhangt met de behoefte aan humor. Personen die in algemene zin veel behoefte aan humor hebben, en relatief meer belangstelling voor comedy´s op tv en humoristische magazines, staan ook positief tegenover humor in de reclame. Tegelijkertijd staat deze groep minder welwillend tegenover reclame waar niet om te lachen valt.

Het klinkt logisch, maar toch wordt aan dit aspect in de praktijk weinig aandacht besteed. Reclamemakers zouden er goed aan doen de keuze voor ‘leuk’ vooraf te laten gaan door een onderzoek onder de doelgroep. Scoort de doelgroep hoog qua behoefte aan humor, dan mag de reclame ook leuk zijn. Is dat niet het geval, dan is een serieuzere toon waarschijnlijk meer op zijn plaats.Bron: Journal of Advertising

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in