Gewoonten van zeer betrouwbare organisaties


Volgens de toonaangevende managementdenker Karl Weick kan er veel worden geleerd van zogenaamde high-reliability organizations - bakens van relatieve zekerheid, zoals luchtvaartmaatschappijen en kerncentrales. In een boek dat hij vorig jaar met Kathleen Suthcliffe publiceerde - Managing the unexpected; assuring high performance in an age of complexity – worden twee kenmerken van zulke organisaties gegeven: zij worden constant geconfronteerd met onverwachte dingen en zij opereren met een opmerkelijke consistentie en effectiviteit. Hun geheim is dat zij steeds gefocust zijn op ‘het onverwachte’ en zich snel kunnen aanpassen aan onverwachte dingen. Volgens Weick hebben zeer betrouwbare organisaties onder meer de volgende kenmerken:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS- Ze dutten niet in als gevolg van hun succes maar blijven alert en richten zich op de punten waarop zij falen.
- Ze luisteren naar de mensen in de frontlinie, die zich bevinden waar ‘het’ gebeurt. Besluitvorming wordt zo laag mogelijk in de organisatie gelegd.
- Ze omarmen complexiteit. Ondernemen is onkenbaar en onvoorspelbaar en daarmee een complexe affaire. Complexiteit absorbeer je met complexiteit – en complexiteit geeft aanpassingsvermogen.
- Ze anticiperen – óók op hun beperkingen. Niet alles is te voorzien, fouten maken is onvermijdelijk maar acceptabel zolang je ervan leert. <#FONT SIZE=1>Bron: fast company<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid