Overslaan en naar de inhoud gaan

Gewoonten van zeer betrouwbare organisaties

Het is de tijd van de schandalen, falende executives en toezichthouders, boekhoudkundige trucs om de winst op te pompen … Wie kun je nog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de toonaangevende managementdenker Karl Weick kan er veel worden geleerd van zogenaamde high-reliability organizations - bakens van relatieve zekerheid, zoals luchtvaartmaatschappijen en kerncentrales. In een boek dat hij vorig jaar met Kathleen Suthcliffe publiceerde - Managing the unexpected; assuring high performance in an age of complexity – worden twee kenmerken van zulke organisaties gegeven: zij worden constant geconfronteerd met onverwachte dingen en zij opereren met een opmerkelijke consistentie en effectiviteit. Hun geheim is dat zij steeds gefocust zijn op ‘het onverwachte’ en zich snel kunnen aanpassen aan onverwachte dingen. Volgens Weick hebben zeer betrouwbare organisaties onder meer de volgende kenmerken:

related partner content for mobile comes here
  • Ze dutten niet in als gevolg van hun succes maar blijven alert en richten zich op de punten waarop zij falen.
  • Ze luisteren naar de mensen in de frontlinie, die zich bevinden waar ‘het’ gebeurt. Besluitvorming wordt zo laag mogelijk in de organisatie gelegd.
  • Ze omarmen complexiteit. Ondernemen is onkenbaar en onvoorspelbaar en daarmee een complexe affaire. Complexiteit absorbeer je met complexiteit – en complexiteit geeft aanpassingsvermogen.
  • Ze anticiperen – óók op hun beperkingen. Niet alles is te voorzien, fouten maken is onvermijdelijk maar acceptabel zolang je ervan leert. < SIZE=1>Bron: fast company<#/FONT>
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in