Consument eist meer grip op gebruik persoonlijke gegevens door bedrijven
Bedrijven en merken moeten transparant zijn over ‘waardeuitwissseling’ bij gebruik van persoonsgegevens.
De mate waarin consumenten bereid zijn om hun data te delen, is sterk afhankelijk van het soort data dat ze delen en wat ze hiervoor terug krijgen. Dat is de belangrijkste take away uit de tweede reeks uitkomsten van de Privacy Monitor 2018, het onderzoek naar houding en beleving van Nederlandse consumenten ten aanzien van privacy en persoonsgegevens.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidUit mijn artikel Privacy is de nieuwe USP (Emerce, 2014)
Privacydeskundige Fatemeh Khatobloo van marktonderzoeksbureau Forrester: “Steeds meer consumenten beginnen te begrijpen hoeveel data er over ze wordt verzameld. Talrijke incidenten maken zonneklaar dat er aan die dataverzamelwoede grote risico’s verbonden zijn, en ook dat er een connectie bestaat tussen vanuit marketingoogpunt verzamelde data en de surveillancepraktijken van grote overheidsdiensten. Daarom wil de consument steeds vaker precies weten welke data er over hem wordt verzameld, wie dat doet, wat er precies met die data gebeurt en wie daar allemaal van profiteren.”
Uit onderzoek door onder meer Forrester en de Britse consumentenorganisatie Citizens Advice Bureau blijkt dat consumenten steeds makkelijker een stukje privacy opgeven, als daar een duidelijk omschreven voordeel tegenover staat. Merken doen ook steeds meer moeite om nauwkeurig te beschrijven wat ze met de data van klanten doen, en welke voordelen dat oplevert voor de klant. Klanten krijgen bovendien ook steeds meer mogelijkheden om te bepalen wat er wel of niet met hun data gebeurt, en wat voor communicatie ze wel of niet willen ontvangen. https://www.emerce.nl/nieuws/privacy-nieuwe-usp
Arnoud Groot www.connectedcontent.nl