
De mate waarin consumenten bereid zijn om hun data te delen, is sterk afhankelijk van het soort data dat ze delen en wat ze hiervoor terug krijgen. Dat is de belangrijkste take away uit de tweede reeks uitkomsten van de Privacy Monitor 2018, het onderzoek naar houding en beleving van Nederlandse consumenten ten aanzien van privacy en persoonsgegevens.
De resultaten laten volgens DDMA zien dat Nederlanders bereid zijn om hun data te delen met bedrijven, mits het duidelijk is waarvoor en wat zij er voor terugkrijgen. De bereidheid onder Nederlanders om hun data te delen met bedrijven, is volgens de branchevereniging aanwezig. 53% van de respondenten geeft aan dat ze tevreden zijn over de hoeveelheid informatie die zij aan organisaties geven. Bijna de helft gaat er vanuit gegevens te moeten delen om te krijgen wat men wil en 40% is bereid om persoonlijke gegevens te ruilen voor gratis online diensten.
Vacatures
Communicatieadviseur
SamergoMedewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS Institute
Medische geschiedenis
Wel zijn er duidelijke verschillen waarneembaar als het gaat om de soort data. Zo heeft 44% van de respondenten er geen problemen mee om het eigen e-mailadres te delen met een organisatie, als ze daarvoor exclusieve aanbiedingen in ruil krijgen van hun favoriete merken. Tot het delen van locatiedata is 35% bereid, als dit helpt om de snelste route te vinden naar de bestemming.
Een kwart van de respondenten antwoord bevestigend op de vraag, of ze informatie willen over interesses en hobby’s in ruil voor aanbiedingen van online verkopers. Zelfs bij een onderwerp als medische geschiedenis is een uitruil mogelijk. 17% van de respondenten zou bereid zijn om hun DNA-gegevens te delen als dit helpt om erfelijke ziekten te ontdekken.
In het algemeen geldt: Hoe persoonlijker de data is, hoe meer waarde consumenten in ruil verwachten. Het meest persoonlijk zijn: delen van vingerafdrukken (80%), financiële informatie (80%) en medische geschiedenis (78%). Minder gevoelige onderwerpen zijn: naam en e-mailadres (40%), geboortedatum (36%) en relatiestatus en geloofsovertuiging (34%).

Sociale netwerken
Belangrijk voor de bereidheid om data te delen met bedrijven, is ook de mate van controle die consumenten hierop kunnen uitoefenen. De meeste respondenten (40%) willen bijvoorbeeld zelf kunnen bepalen of ze herkend worden bij herhaalbezoek online. Daar tegenover staat dat een kwart van de respondenten het juist wel handig vindt omdat het tijd bespaart.
Hetzelfde gaat op voor de informatie die sociale netwerken vastleggen en delen van gebruikers. De helft van de respondenten vindt dat sociale netwerken te veel van ze weten en wil ook niet dat ze deze informatie delen met bedrijven, 35% heeft hier geen moeite mee.
Wie is verantwoordelijk voor dataveiligheid? De eindverantwoordelijkheid voor de beveiliging van persoonlijke gegevens ligt volgens 25% van de Nederlanders bij hen zelf. Een bijna even hoog percentage (23%) vindt dat de verantwoordelijkheid bij de overheid ligt, terwijl 41% vindt dataveiligheid een gedeelde verantwoordelijkheid van overheid, bedrijfsleven en consumenten. Slechts 3% vindt dat alleen bedrijven en merken de verantwoordelijkheid dragen.
In mei 2018 is de eerste serie aan resultaten van de Privacy Monitor 2018 gepubliceerd. Alle resultaten van eerdere edities van de Privacy Monitor zijn hier te vinden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidUit mijn artikel Privacy is de nieuwe USP (Emerce, 2014)
Privacydeskundige Fatemeh Khatobloo van marktonderzoeksbureau Forrester: “Steeds meer consumenten beginnen te begrijpen hoeveel data er over ze wordt verzameld. Talrijke incidenten maken zonneklaar dat er aan die dataverzamelwoede grote risico’s verbonden zijn, en ook dat er een connectie bestaat tussen vanuit marketingoogpunt verzamelde data en de surveillancepraktijken van grote overheidsdiensten. Daarom wil de consument steeds vaker precies weten welke data er over hem wordt verzameld, wie dat doet, wat er precies met die data gebeurt en wie daar allemaal van profiteren.”
Uit onderzoek door onder meer Forrester en de Britse consumentenorganisatie Citizens Advice Bureau blijkt dat consumenten steeds makkelijker een stukje privacy opgeven, als daar een duidelijk omschreven voordeel tegenover staat. Merken doen ook steeds meer moeite om nauwkeurig te beschrijven wat ze met de data van klanten doen, en welke voordelen dat oplevert voor de klant. Klanten krijgen bovendien ook steeds meer mogelijkheden om te bepalen wat er wel of niet met hun data gebeurt, en wat voor communicatie ze wel of niet willen ontvangen. https://www.emerce.nl/nieuws/privacy-nieuwe-usp
Arnoud Groot www.connectedcontent.nl