Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument eist meer grip op gebruik persoonlijke gegevens door bedrijven

Bedrijven en merken moeten transparant zijn over ‘waardeuitwissseling’ bij gebruik van persoonsgegevens.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De mate waarin consumenten bereid zijn om hun data te delen, is sterk afhankelijk van het soort data dat ze delen en wat ze hiervoor terug krijgen. Dat is de belangrijkste take away uit de tweede reeks uitkomsten van de Privacy Monitor 2018, het onderzoek naar houding en beleving van Nederlandse consumenten ten aanzien van privacy en persoonsgegevens.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Arnoud Groot Groot

Uit mijn artikel Privacy is de nieuwe USP (Emerce, 2014)
Privacydeskundige Fatemeh Khatobloo van marktonderzoeksbureau Forrester: “Steeds meer consumenten beginnen te begrijpen hoeveel data er over ze wordt verzameld. Talrijke incidenten maken zonneklaar dat er aan die dataverzamelwoede grote risico’s verbonden zijn, en ook dat er een connectie bestaat tussen vanuit marketingoogpunt verzamelde data en de surveillancepraktijken van grote overheidsdiensten. Daarom wil de consument steeds vaker precies weten welke data er over hem wordt verzameld, wie dat doet, wat er precies met die data gebeurt en wie daar allemaal van profiteren.”
Uit onderzoek door onder meer Forrester en de Britse consumentenorganisatie Citizens Advice Bureau blijkt dat consumenten steeds makkelijker een stukje privacy opgeven, als daar een duidelijk omschreven voordeel tegenover staat. Merken doen ook steeds meer moeite om nauwkeurig te beschrijven wat ze met de data van klanten doen, en welke voordelen dat oplevert voor de klant. Klanten krijgen bovendien ook steeds meer mogelijkheden om te bepalen wat er wel of niet met hun data gebeurt, en wat voor communicatie ze wel of niet willen ontvangen. https://www.emerce.nl/nieuws/privacy-nieuwe-usp
Arnoud Groot www.connectedcontent.nl

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in