Overslaan en naar de inhoud gaan

Bureaus moeten 'connected agency' worden

Marketingcommunicatiebureaus zullen drastisch moeten veranderen om in de toekomst nog aan de vraag van hun clienten te kunnen voldoen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Forrester interviewde in totaal 16 bureaus en adverteerders, te weten HSBC, OgilvyOne, Procter & Gamble, Publicis Dialogue, Target, Coca-Cola Company, RMG Connect (WPP), Young & Rubicam (WPP) en Wunderman.

related partner content for mobile comes here

Volgens Mary Beth Kemp, senior analist bij Forrester en één van de auteurs van het rapport, slagen bureaus er niet meer in om hun klanten in contact te brengen met de juiste doelgroep. Consumenten kijken niet meer naar irrelevante push-advertenties en hechten meer waarde aan de mening van ‘peers’.

Marketeers zien aan de andere kant hun werk steeds complexer worden, onder andere door de enorme fragmentatie van media en ingewikkelde mediaplanning, en door de veranderde definitie van massamedia (een complexe verzameling van kleine doelgroepen).

Marcombureaus reageren volgens Forrester nu nog op de verkeerde manier. Kemp: 'Ze kijken niet naar de kern van het probleem, maar gaan zich groeperen rondom 'channels en skills'. De gespecialiseerde boutiquebureaus zorgen echter op dit moment alleen maar voor een extra zuil naast de traditionele bureaus. Het maakt de situatie er niet overzichtelijker op.'

Het is aan de bureaus om hier een oplossing voor te vinden. En dat kan volgens Forrester alleen maar door je business radicaal om te gooien. Kemp: 'In plaats van enkel boodschappen -hoe innovatief en geintegreerd ook- de wereld in te sturen, moeten bureaus zich iets heel anders gaan richten; ze moeten consumenten bij elkaar brengen in communities en interactie tussen hen faciliteren.'

Forrester denkt dat bureaus de komende vijf jaar deze ‘shift’ gaan maken. Op korte termijn moeten ze zich gaan verbinden aan een community, later zullen ze een integraal onderdeel van deze community gaan vormen.

Peter Kim stelt: ‘I don't think agencies are going away, they're going to be the ones that help marketers to communities of mutual interest.’

Het bureau van de toekomst is volgens Forrester '1 met zijn community' en ondersteunt een merk bij het creëren en onderhouden van relaties met consumenten. Het levert doelgerichte, on-demand boodschappen en een netwerk waar marketeers hun insights uit kunnen halen.
Het bureau zorgt er ook voor dat een community financieel onafhankelijk kan opereren.

Kemp: ‘Deze communities zijn juist niet merkgedreven, maar de leden hebben een gemeenschappelijk interesse, of delen een passie. Iedere community heeft zijn eigen regels en criteria, waar marketeers eerst hun merk aan moeten toetsen. Wanneer een merk wordt toegelaten, heeft het volledige toegang tot de leden en krijgt het alle medewerking.’

Forrester's bevindingen en stellingen staan uitgebreid beschreven in het rapport 'The Connected Agency', vanaf deze week (na registratie) bij Forrester.
Op Molblog kunt u een lezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in