Overslaan en naar de inhoud gaan

BrandMomentum: Nike wint van Adidas en Puma

Roland Garros, het EK voetbal, Wimbledon, de Tour de France en de Olympische Spelen: een greep uit de vele evenementen van deze sportzomer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

BrandMomentum, de ‘merkenbarometer’ van Euro RSCG is door het Tijdschrift voor Marketing ingezet om na deze drukke sportzomer de winnaars en verliezaars aan te wijzen.

related partner content for mobile comes here

Over de winaar kunnen we kort zijn. De strijd tussen Nike en het merk van Adolf (Adi) Dassler is deze editie gewonnen door Nike. Zowel consumenten als prosumers (dat zijn sterk vooroplopende beïnvloeders) waarderen het merk met respectievelijk +29 procent en +38 procent en Adidas met +15 procent en +21 procent (Adidas werd daarmee derde).

Puma van oprichter Rudolf Dassler sluipt er achteraan met +7 procent en 12 procent. Het Japanse Asics is de laatste jaren uitgegroeid tot een breed sportmerk. Prosumers voorspellen door hun vooroplopende, beïnvloedende rol op andere consumenten Asics een mooi seizoen (+12 procent). De consumenten (+3 procent) moeten het merk nog ontdekken.

Een verrassend sterk merk is Björn Borg, dat niets meer met tennis heeft te maken, maar alles met sexy onderbroeken. Zowel consumenten als prosumers waarderen Björn zeer hoog met een Netto Momentum van respectievelijk + 25 procent en + 38 procent. Na Nike voert Björn Borg daarmee de toppositie aan.

De totale uitslag staat in het septembernummer van het Tijdschrift voor Marketing dat morgen verschijnt. Daarin ook de tegenvallende scores van merken als Reebok, Quick en Brunotti. En de goede scores van opkomende merken als K-Swiss en Gaastra.

Achtergrond van het onderzoek:

Euro RSCG’s onderzoekspartner Survey Sampling International ondervroeg 1.350 respondenten in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar. De steekproef is representatief voor de Nederlandse bevolking. Tot de onderzoeksdoelgroep behoorden een nieuwe groep zogenaamde prosumers.
De respondenten (‘gewone’ consumenten en prosumers, sterk vooroplopende beïnvloeders) worden geconfronteerd met een groot aantal merken.
Per merk kunnen zij aangeven of het in hun ogen ‘terrein gewonnen’ of ‘terrein verloren’ heeft, of dat het ‘hetzelfde gebleven’ is. Een laatste antwoordmogelijkheid is ‘geen mening’.
Deze overzichtelijke opzet leidt tot scores per merk. De actuele kracht van een merk, althans in de perceptie van de respondenten, wordt uitgedrukt in het Netto Momentum. Hoe hoger het Netto Momentum, hoe beter het volgens de respondenten heeft gepresteerd.
Het Netto Momentum wordt berekend door het percentage respondenten dat van mening is dat het merk terrein verloren heeft, af te trekken van het percentage respondenten dat het merk juist terrein heeft zien winnen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in