Andrea Ragnetti van Philips: ‘Marketeers worden saai’
Ragnetti toont zich in het gesprek vrij openhartig. Zo zegt hij over Philips: ‘Tot nu toe kijken we als we een nieuwe lijn van producten lanceren, niet verder dan tien tot 18 maanden. We hebben bijvoorbeeld geen plan om van een mp3-speler een iPod te maken.’
Op de opmerking dat Apple dat wel kon, zegt Ragnetti: ‘Maar Apple heeft Steve Jobs. Een man die de organisatie leidt en soms goed zit. Apple heeft alleen geen proces om tot zo’n innovatie te komen. Wij willen dat wel. Als Steve Jobs wegvalt, is Apple verloren.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaRagnetti zegt dat hij geen kritiek heeft op Apple, maar wil de zaken wel in een context plaatsen. ‘Apple’s omzet is een héél erg klein deel van de omzet van Philips. Apple heeft de laatste 20 jaar geld verloren en nu verdienen ze iets, omdat ze een succesvol product hebben dat bedacht is door één man. Zet eens een stapje terug: ze hebben geen proces dat zoiets vaker laat gebeuren. In deze industrie heeft niemand een proces en niemand verdient geld. Dus ik zoek daar wel naar en hoop daarmee onderscheid te maken. Ik zoek naar een proces waarbij je potentiële innovaties ook echte relevante innovaties worden. De iPod hadden we hier in technologie al vijf jaar in huis voordat Apple er mee kwam. Er zit echt niets nieuws in een iPod. Zij hebben er alleen een icon brand van gemaakt in drie, vier jaar tijd. Het is heel geleidelijk gegaan. Je investeert in het begin heel erg fors en verdient dus niet veel. Daar nemen wij de tijd niet voor. Wij denken in veel kortere periodes én in volume. Dat is ook normaal in deze industrie. Ik wil daar echter anders naar kijken. Zodat we wel van een mp3-speler een iPod kunnen maken.’
Over marketing zegt Ragnetti: ‘Ik denk dat marketing leeft van verbeelding. Maar de laatste twee, drie jaar hoor ik alleen maar praten over metrics en return on investment. Het risico bestaat dat marketeers de bean counters van de organisatie worden en hun primaire rol vergeten. Marketeers worden saai. Ze lezen niet en zijn niet nieuwsgierig. Ze gaan niet naar het museum en theater, luisteren niet naar muziek. Ze zijn niet op de hoogte van de trends.’
Meer over Ragnetti en Philips in het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid