Overslaan en naar de inhoud gaan

Andrea Ragnetti van Philips: ‘Marketeers worden saai’

Onlangs werd Andrea Ragnetti, de hoogste marketeer van Philips, benoemd tot CEO van Philips DAP. Zijn Chief Marketing Officer-functie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ragnetti toont zich in het gesprek vrij openhartig. Zo zegt hij over Philips: ‘Tot nu toe kijken we als we een nieuwe lijn van producten lanceren, niet verder dan tien tot 18 maanden. We hebben bijvoorbeeld geen plan om van een mp3-speler een iPod te maken.’

related partner content for mobile comes here

Op de opmerking dat Apple dat wel kon, zegt Ragnetti: ‘Maar Apple heeft Steve Jobs. Een man die de organisatie leidt en soms goed zit. Apple heeft alleen geen proces om tot zo’n innovatie te komen. Wij willen dat wel. Als Steve Jobs wegvalt, is Apple verloren.’

Ragnetti zegt dat hij geen kritiek heeft op Apple, maar wil de zaken wel in een context plaatsen. ‘Apple’s omzet is een héél erg klein deel van de omzet van Philips. Apple heeft de laatste 20 jaar geld verloren en nu verdienen ze iets, omdat ze een succesvol product hebben dat bedacht is door één man. Zet eens een stapje terug: ze hebben geen proces dat zoiets vaker laat gebeuren. In deze industrie heeft niemand een proces en niemand verdient geld. Dus ik zoek daar wel naar en hoop daarmee onderscheid te maken. Ik zoek naar een proces waarbij je potentiële innovaties ook echte relevante innovaties worden. De iPod hadden we hier in technologie al vijf jaar in huis voordat Apple er mee kwam. Er zit echt niets nieuws in een iPod. Zij hebben er alleen een icon brand van gemaakt in drie, vier jaar tijd. Het is heel geleidelijk gegaan. Je investeert in het begin heel erg fors en verdient dus niet veel. Daar nemen wij de tijd niet voor. Wij denken in veel kortere periodes én in volume. Dat is ook normaal in deze industrie. Ik wil daar echter anders naar kijken. Zodat we wel van een mp3-speler een iPod kunnen maken.’

Over marketing zegt Ragnetti: ‘Ik denk dat marketing leeft van verbeelding. Maar de laatste twee, drie jaar hoor ik alleen maar praten over metrics en return on investment. Het risico bestaat dat marketeers de bean counters van de organisatie worden en hun primaire rol vergeten. Marketeers worden saai. Ze lezen niet en zijn niet nieuwsgierig. Ze gaan niet naar het museum en theater, luisteren niet naar muziek. Ze zijn niet op de hoogte van de trends.’

Meer over Ragnetti en Philips in het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in