GM geeft forse kortingen en doet het meteen beter
Dat was vooral te danken aan de hoge kortingen die GM geeft, waardoor klanten werden weggelokt bij de showrooms van concurrenten als Ford Motor en Chrysler.
Het concern, dat het al jaren moeilijk heeft, zet alles op alles om zijn verliezen terug te dringen. Zo kregen alle klanten in de VS vorige maand dezelfde kortingen als de personeelsleden van de autofabrikant.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaIn het eerste kwartaal van dit jaar leed GM met 1,3 miljard dollar het grootste kwartaalverlies in dertien jaar. Het marktaandeel van het concern in de VS is gedaald van 47 procent in 1976 tot bijna 33 procent nu. Het autoconcern kondigde begin juni het ontslag van ten minste 25.000 Amerikaanse werknemers aan tot en met 2008.
GM heeft afgelopen maand vooral marktaandeel afgesnoept van Ford, dat zijn verkopen met 2,5 procent zag dalen. Ford liet een paar weken geleden weten dat de winstprognose voor het hele jaar naar beneden was bijgesteld en dat er 1750 banen worden geschrapt in de Verenigde Staten. Ford is na General Motors de grootste autofabrikant van de VS.
Chrysler verkocht in juni een magere 1 procent meer auto's. Hier wil de onderneming vanaf volgende week wat aan gaan doen met een soortgelijk kortingsprogramma als GM, zo heeft Chrysler laten weten.
Behalve GM hebben ook de Japanse autofabrikanten Toyota en Nissan vorige maand goede zaken gedaan. Beide concerns zagen de verkopen in juni met meer dan 10 procent toenemen. Volgens Toyota zijn de autoverkopen in de VS in de eerste helft van het jaar in 48 jaar tijd nog nooit zo goed geweest.
In totaal werden in juni 17,5 miljoen auto's verkocht in de VS. Dat komt neer op een stijging van 11 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid