Zakelijke spam voorkomen we zelf wel
De overheid doet er jaren over om zakelijke spam te gaan verbieden, maar ondertussen werkt de zelfregulering met een verbod op ongevraagde e-mail reclame voortreffelijk. Want de met sinds 15 juni 2004 fungerende Code Verspreiding Reclame via E-mail is ook B2B spam door zelfregulering meegenomen. Het wettelijk verbod zal pas in de tweede helft van 2006 een feit zijn, vertelden ambtenaren van EZ gisteren tijdens het Spaminar in Den Haag.
De code wordt bewaakt door de Reclame Code Commissie maar die hoeft er niet veel aan te doen, ook al vreesde ze een vloed aan klachten. Dat kwam omdat rond die tijd ook de Opta toezicht ging houden op ongevraagde e-mail reclame met Spamklacht.nl/.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe hele Nederlandse bestrijding van spam is als een vinger in de dijk van Hans Brinkers. De Opta gaat uit van 60 miljard spamberichten per dag wereldwijd. Ze houdt daarvan momenteel minder dan 0,01 promille tegen van eventuele Nederlandse verzenders. Want Nederlandse bedrijven weten doorgaans wel dat ze niet mogen spammen en vrezen de wraak van ontvangers waarvan er overigens eentje recent is veroordeeld om een wraakactie.
Binnenkort, vertelde Marc Borgers van E-mail Marketing Associatie Nederland vindt de evaluatie van de spamcode plaats, maar betrokkenen zijn tevreden. Er komen nog wel wat klachten van consumenten over gebrekkige afmeldmogelijkheden in reclame e-mail, mar door de bank genomen staat iedereen in de branche vierkant achter opt-in.
De Opta heeft na ruim 9.000 klachten over spam en ongevraagde sms en faxberichten met reclame 58 zaken behandeld van Nederlandse spammers, er daarvan 31 afgedaan met een waarschuwing en 9 met een boete, en de rest terzijde gelegd of aan een buitenlandse klachtinstantie voor spam doorgespeeld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid