Overslaan en naar de inhoud gaan

Winst Audax daalt met bijna 60 pct

Audax heeft vorig jaar zijn winst met bijna 60 pct zien dalen. Het bedrijf had het moeilijk door teruglopende advertentie-inkomsten en een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Netto verdiende Audax 2,4 miljoen euro tegen ruim 6 miljoen euro in 2008. Het concern spreekt van 'een moeilijk jaar'. Onder meer een slechte advertentiemarkt, teruglopende marge en kostenreducties hebben geleid tot een lagere winst. Het bedrijfsresultaat van Audax is ten opzichte van 2008 met ruim de helft gedaald tot 3,4 miljoen euro. De geconsolideerde omzet bleef met 310 miljoen euro stabiel.

related partner content for mobile comes here

De precieze cijfers bij Audax Publishing zijn onbekend. Het moederconcern meldt dat er in 2009 reorganisaties waren op de redacties van HP/De Tijd, Aktueel, AvantGarde en Audax Media. Ten opzichte van 2008 is het aantal medewerkers bij Audax Publishing en Audax Media hierdoor met circa 10 pct afgenomen. Ondanks de druk op de advertentiemarkt hebben dankzij kostenbesparingsprogramma's alle uitgeverijen beter gepresteerd dan in 2008.

Betapress hield qua omzet stand, maar zag haar brutomarge verder verschralen door druk van uitgevers en retailers. Daarnaast werd zij geconfronteerd met fors hogere logistieke kosten voor de verwerking van de toegenomen retourstroom.

AKO kon het aantal vestigingen verder uitbouwen en een deel van haar bestaande winkels naar de nieuwe huisstijl transformeren. Zij werd geconfronteerd met een historisch ongekende daling van het aantal passagiers op Schiphol. Met 17 winkels op Schiphol kon een negatief effect op traditionele omzet niet uitblijven. AKO heeft in 2009 een samenwerkings-overeenkomst met TNT Post gesloten voor het plaatsen van servicebalies op langere termijn in al haar vestigingen. In de loop van 2009 waren er 21 gerealiseerd.

De strategie van Audax is gericht op het behoud van haar zelfstandigheid en het verzekeren van haar continuïteit, met name door het marktaandeel op haar markten uit te breiden en te zorgen voor een voldoende rendement. Het bedrijf zegt hierin te slagen door 'steeds weer alert te reageren op actualiteiten en een omgeving te creëren waarin haar medewerkers de ruimte krijgen om hun creativiteit en inzet tot toegevoegde waarde voor het bedrijf te maken'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in