Overslaan en naar de inhoud gaan

Wijn lijdt onder sherry-effect

Wijn dreigt te verstoffen onder het imago van een ‘oude lullendrankje’. Dit deelde merkenstrateeg R. van Kralingen deze week de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van Kralingen waarschuwde de aanwezigen voor het sherry- of jenevereffect. De Nederlandse wijnhandelaren zien al een paar jaar aan de marktcijfers dat jongeren ten opzichte van de leeftijdsgroepen daarboven steeds minder wijn drinken. ‘Is ook ergens logisch, want wijn moet je leren drinken’, meent M. Hovenkamp van het Productschap Wijn. Toch is er volgens de merkenstrateeg wel degelijk grond om bezorgd te zijn, als er niet snel een strategie wordt uitgezet om de wijn duidelijker op de markt te zetten. Een optie om aansluiting te vinden bij het koopgedrag van de jongerengeneratie is het neerzetten van merkwijn. In Nederland bestaan wel merkenwijnen, maar die zijn niet zo groot (E&J Gallo, Gato Negro en Estola). Bovendien, zo bleek vorig jaar uit het marktonderzoek, denken veel mensen dat de Merlot – die naar de druivensoort verwijst - een merkwijn is. Een andere mogelijkheid is volgens Van Kralingen het populariseren, ofwel 'verpilsen', van wijn. ‘Het gaat erom dat je net als bij andere merken een associatie oproept met je merk, waarmee mensen zich kunnen identificeren’, aldus Van Kralingen. Een ander advies kwam van onderzoeksbureau ACNielsen dat de marktgegevens verzamelde. Het bureau stelde voor het aanbod van een 'kleintje wijn' te vergroten, temeer omdat het aantal eenpersoonshuishoudens nog steeds toeneemt. Fabrikanten spelen hier al op in met onder meer thee en koffie. Ook in wijn wordt de kleinverpakking populairder, maar het aanbod is nog beperkt. (Bron: ANP)

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in