Overslaan en naar de inhoud gaan

VNU positief over vooruitzichten

VNU ziet een aantal ontwikkelingen, als gevolg waarvan de vooruitzichten van het concern ‘positief’ zijn. ‘Maar gezien de onzekere…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De positieve ontwikkeling van het bedrijfsresultaat bij de groep Marketing & Media Information zal naar verwachting de ontwikkeling van het bedrijfsresultaat bij Business Information en het wegvallen van het bedrijfsresultaat van de verkochte groepen Consumer Information en Educational Information in belangrijke mate compenseren. De netto rentelasten zullen in 2002 fors dalen als gevolg van een gemiddeld lager niveau aan uitstaande leningen.

related partner content for mobile comes here

De investeringen zullen in 2002 eenzelfde hoog niveau bereiken als in 2001. Dit houdt met name verband met investeringsprojecten van Nielsen Media Research en ACNielsen. ‘Wij verwachten dat na 2002 dit niveau geleidelijk zal afnemen.’

Bij een aantal werkmaatschappijen in de groep Marketing & Media Information verwachten VNU nieuwe arbeidsplaatsen door groei van de activiteiten. Op andere gebieden zal door stroomlijning van de organisatie werkgelegenheid kunnen afnemen. Voor geheel VNU wordt geen substantiële verandering van de werkgelegenheid verwacht.

Voor de groep Marketing & Media Information verwachten VNU een voortzetting van de autonome omzetgroei en een verdere stijging van het bedrijfsresultaat. Deze groep zal in 2002 circa 70 pct van de omzet en ruim 55 pct van het totaal bedrijfsresultaat uitmaken.

De huidige economische omstandigheden zullen met name van invloed zijn op de zogenaamde ad-hoc opdrachten die slechts een beperkt deel van de activiteiten van deze groep vormen. Als positieve factoren kunnen worden genoemd: het hoge 'must have'-karakter van onze producten, die veelal op basis van meerjarige contracten worden verkocht, nieuwe producten, kostenbesparingen en verbeterde samenwerking tussen werkmaatschappijen.

Voor de groep Business Information is het gezien de economische onzekerheden op dit moment moeilijk een concrete voorspelling te doen. Onder de aanname dat de economie niet verder zal verslechteren verwachten wij dat de vakbladen en vakbeurzen in de VS tenminste hetzelfde resultaat zullen behalen als in 2001 mede als gevolg van kostenbesparingen.

In Europa verwachten VNU een verdere daling van het advertentievolume. In het bijzonder zullen de personeelsadvertenties in Nederland en Groot-BrittanniÎ onder druk blijven staan. Kostenbesparingen bieden hiervoor slechts ten dele compensatie.

Ondanks de zwakke conjunctuur verwacht het concern dat de advertentieomzet van de groep Directories op peil blijft. ‘Dit toont het relatief recessiebestendige karakter van deze groep aan.’ Het bedrijfsresultaat zal ongeveer op het niveau van 2001 uitkomen.

VNU meldt een met 2 pct tot 416 miljoen euro gestegen netto winst voor goodwill en buitengewoon resultaat en een met 26 pct tot 1.004 miljoen euro gestegen netto winst. De netto-omzet steeg 43 pct tot 4.825 miljoen euro. De bruto marge daalde van 20,7 pct tot 16,7 pct.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in