Overslaan en naar de inhoud gaan

Vara doet 747 AM in de ban

De VARA weigert met ingang van volgend jaar nog langer programma's te maken voor de slecht beluisterde publieke radiozender 747 AM.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Westerhof denkt aan een trend. Hij moet ook de Avro al missen, die om budgettaire redenen niet op 747 AM uitzendt. Het besluit van de Vara-directie betekent opheffing van bekende programma's als Ophef & Vertier (cultuur) en Punch (media). Medewerkers van deze programma's worden voortaan ingezet bij programma's op andere zenders. De Vara stelt zich ten doel programma's voor een breed publiek te maken. Maar de alleen op de middengolf te ontvangen achtergrondenzender, die met ruim 25 miljoen euro overheidsgeld in stand wordt gehouden, heeft met gemiddeld slechts 13.000 luisteraars een marktaandeel van net 1 procent. De zender mikt op 2 procent in 2004. Vorig jaar onderging 747 AM een naamswijziging (het was eerst Radio 5) begeleid door een reclamecampagne van KesselsKramer. Westerhof: ‘Groei kost tijd. Vorig jaar hebben 21 zendgemachtigden hun handtekening onder die streefdatum gezet, óók de VARA. Er ligt een bindend besluit. De Raad van Bestuur van de NOS zal de VARA er ook op wijzen dat zij niet zomaar voor de collectieve verantwoordelijkheid kan weglopen.' De Vara bestrijdt dit. Volgens de omroep heeft zij zich vorig jaar als enige 747 AM-‘bespeler' het recht voorbehouden al dit jaar de rekening op te maken. De Vara ziet geen toekomst in de vijfde publieke radiozender. ‘De afgelopen vijf jaar is van alles ondernomen om die zender op te krikken. Dure reclamecampagnes, aanpassingen van de programmering. Maar het aantal luisteraars blijft laag. Dan moet je vaststellen dat dat niet alleen ligt aan de frequentie, maar ook aan een te kleine groep mensen die op de programma's zit te wachten’, aldus een woordvoerder (Radionieuws).

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in