Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Tv kijken voelt gelukkig nog steeds niet als werken'

Tom Goossens (29), head of development bij Strix Television, over ambitie, inspiratie en zijn nieuwe baan.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

12 Strictly Personal Carrière 

related partner content for mobile comes here

Hoe kom je aan deze baan? ‘Toen ik werd benaderd voor deze baan, was ik enorm vereerd. Zeven jaar geleden nam Roy Aalderink, ceo van , mij aan als stagiair programmaontwikkeling, nu vroeg hij me om hoofd programmaontwikkeling te worden. Dé uitgelezen kans om de volgende stap in mijn carrière te maken en iets nieuws op te bouwen bij een ander bedrijf. ‘

Waarom Strix? ‘Strix heeft de blik op de toekomst gericht: we produceren niet alleen voor lineaire Nederlandse zenders, maar ook voor online kanalen en voor internationale partijen. De mix van programma’s – van groots en meeslepend adventure reality als Expeditie Robinson tot maatschappelijke factual als Peter R. de Vries: Internetpesters Aangepakt – past helemaal bij mij. Bovendien is Strix flink aan het groeien en is het einde van de ambitie nog lang niet bereikt.’

Welke doelen heb je jezelf gesteld? ‘Strix heeft zichzelf de afgelopen jaren bewezen als een succesvolle producent met verfrissende ideeën waar storytelling altijd voorop staat. Deze lijn wil ik voortzetten. Daarnaast is het natuurlijk het doel om formats te ontwikkelen die nationaal en internationaal doorbreken en die jaar na jaar gemaakt worden. Ook het samenwerken met commerciële partners, wat we al doen met Lelijke Eendjes en Expeditie Robinson, staat hoog op de agenda. Op dat gebied liggen veel kansen, zowel voor lineair als non-lineair.’

Wat is je grootste uitdaging? ‘Het medialandschap is enorm in verandering: non-lineair snoept steeds meer kijkers weg van de lineaire zenders. Als producent moet je hier slim op inspringen, zowel door lineaire concepten te ontwikkelen die zo in het oog springen dat mensen ze direct willen kijken, als door te produceren voor de groeiende groep non-lineaire aanbieders.’

Waar word je door geïnspireerd? ‘Inspiratie is overal. Een artikel in de krant, een gesprek tussen twee vreemden in de trein, een kandidaat in een programma, een opmerking van je tante op een verjaardag. Je kunt het je niet veroorloven om deze radar uit te zetten. Het is wel goed om een dag later het idee nog eens te toetsen, want lang niet alles wat je onder de douche verzint is briljant…’

Waar kijk je zelf graag naar op tv en waarom? ‘Gelukkig voelt tv kijken na al die jaren nog steeds niet als werken: ik kan enorm genieten van leuke en goede programma’s en kijk alles wat los en vast zit. Ik heb een grote voorliefde voor realitycompetities. Voor Wie is de Mol, Holland’s Next Top Model, Expeditie Robinson (ook toen ik nog niet bij Strix werkte) en Heel Holland Bakt blijf ik écht thuis.’

Wat hoop je dat je collega’s over een paar maanden over jou zullen zeggen? ‘Dat ik met frisse ideeën en verrassende invalshoeken kom en dat ze het prettig vinden om met me te werken en te brainstormen.’

Je komt thuis na een lange, vermoeiende dag op je werk. Wat doe je als eerst? ‘Dat begint voor mij al in de trein: muziekje op en wat lezen of de game Kim Kardashian Hollywood (ja echt!) spelen. Even het hoofd legen. Thuis plof ik dan op de bank naast mijn man om samen tv te kijken en vooral niets meer te hoeven.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in