Overslaan en naar de inhoud gaan

Tv-bestedingen stijgen 14,5 pct in tweede kwartaal

De teruggang in tv-bestedingen van vorig jaar is mogelijk al goedgemaakt binnen een jaar. Dat meldt Spot, het kenniscentrum voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De netto-omzet uit reclame op tv kwam uit op 242 miljoen euro tegen 212 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is een stijging van 14,5 procent. Over het eerste halfjaar waren de bestedingen 398 miljoen euro, een stijging van 8,8 procent.

related partner content for mobile comes here

Volgens hebben vooral supermarkten meer geadverteerd op tv. Ook zijn de autofabrikanten teruggekeerd op het podium en geven financiële instellingen voorzichtig weer meer uit, terwijl de uitgaven van die sector in het eerste kwartaal nog daalden. Daarnaast laten de financiële instellingen (bank en verzekeringen) een voorzichtig herstel zien van hun bestedingen, terwijl deze in het eerste kwartaal nog daalden. Ten slotte heeft het WK voetbal een positieve invloed gehad op de bestedingen. Door de goede prestaties van het Nederlandse elftal konden de campagnes langer voortduren. Naast de commercials bij de wedstrijden op Nederland 1, is op alle zenders veel besteed aan WK-acties en -inhakers. De hele branche heeft geprofiteerd van het WK.

Dit structurele herstel van de markt geeft een positief vooruitzicht voor de tweede helft van 2010.

Paul van Niekerk, directeur Spot: ‘De stijging van de bestedingen in Q2 2010 is nog groter dan de daling in 2009. Als het zo doorgaat wordt de teruggang van 2009 binnen een jaar weer goedgemaakt. We hebben dan echt een V-crisis gehad (snel volledig herstel) en geen L-crisis (herstel vanuit lager niveau). Maar een en ander zal pas in het laatste kwartaal helemaal duidelijk worden.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in