Tv-bestedingen stijgen 14,5 pct in tweede kwartaal
De netto-omzet uit reclame op tv kwam uit op 242 miljoen euro tegen 212 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is een stijging van 14,5 procent. Over het eerste halfjaar waren de bestedingen 398 miljoen euro, een stijging van 8,8 procent.
Volgens Spot hebben vooral supermarkten meer geadverteerd op tv. Ook zijn de autofabrikanten teruggekeerd op het podium en geven financiële instellingen voorzichtig weer meer uit, terwijl de uitgaven van die sector in het eerste kwartaal nog daalden. Daarnaast laten de financiële instellingen (bank en verzekeringen) een voorzichtig herstel zien van hun bestedingen, terwijl deze in het eerste kwartaal nog daalden. Ten slotte heeft het WK voetbal een positieve invloed gehad op de bestedingen. Door de goede prestaties van het Nederlandse elftal konden de campagnes langer voortduren. Naast de commercials bij de wedstrijden op Nederland 1, is op alle zenders veel besteed aan WK-acties en -inhakers. De hele branche heeft geprofiteerd van het WK.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDit structurele herstel van de markt geeft een positief vooruitzicht voor de tweede helft van 2010.
Paul van Niekerk, directeur Spot: ‘De stijging van de bestedingen in Q2 2010 is nog groter dan de daling in 2009. Als het zo doorgaat wordt de teruggang van 2009 binnen een jaar weer goedgemaakt. We hebben dan echt een V-crisis gehad (snel volledig herstel) en geen L-crisis (herstel vanuit lager niveau). Maar een en ander zal pas in het laatste kwartaal helemaal duidelijk worden.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid