Tv ‘alive and kicking’


Er is de laatste jaren in vakkringen heel wat gezegd en geschreven over de ‘dood van televisiereclame’. Het is niet moeilijk in te zien waarom vrijwel iedereen somber is over de toekomst van tv. Het groeiende internetgebruik, de opkomst van de personal video recorder en de weerzin tegen de alsmaar langer worden reclameblokken op tv maken het aloude massamedium er bij adverteerders niet populairder op. Toch is er geen reden voor overdreven pessimisme. Want de creatieve mogelijkheden zijn nog lang niet uitgeput. Neem bijvoorbeeld de ensemble ads of sitcommercials, die sinds een tijdje in Engeland in zwang zijn. Het zijn commercials die een serie-achtige opbouw hebben, de ‘look and feel’ van een sitcom imiteren en de kijker op emotioneel niveau aanspreken. Ze worden gewaardeerd door de kijker en blijken buitengewoon effectief. Ook de sponsoring van tv-programma’s zit in de lift. Productplacement begint professioneler te worden.
In de VS spreekt men inmiddels van ‘productintegratie’, om aan te geven dat het om meer gaat dan alleen het tonen van een willekeurig merk in een tv-programma. Het product moet echt geïntegreerd worden in het programma om optimaal effect te sorteren. Ook hierin valt heel wat te verbeteren. Nee, van de dood van tv kan voorlopig nog geen sprake zijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid