Tussen yup en hippie
Allemaal lezen ze hun eigen lijfbladen en soms hebben ze zelfs hun eigen tv- en radiostations. Leuk voor mediaplanners want daardoor zijn ze goed te bereiken. Bovendien kunnen reclamemakers prima aan de slag als ze in hun creatieve briefing lezen dat het gaat om bovengenoemde doelgroepen.
In Frankrijk hebben ze nog zo’n bijzondere doelgroep, de bobo’s, oftewel de ‘bourgeois bohèmes', vrij naar het boek Bobos in Paradise van de Amerikaan David Brooks. Het gaat om beroepsgroepen als kunstenaars, consultants, journalisten en informatici, tussen de 30 en 55 jaar oud.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDeze bobo’s zijn een kruising tussen een hippie en een yup. Ze hebben culturele en artistieke interesses, geld zat en doen alles om maar vooral niet burgerlijk over te komen. Ze beslaan 4 procent van de Franse bevolking, zijn zeer regelmatig op internet te vinden en erg gevoelig voor merken. Die kopen ze het liefst in verantwoorde winkels, bio-winkels zijn bijvoorbeeld erg populair onder bobo’s. Het is dus een doelgroep met hybride trekjes: ze consumeren zich feitelijk suf, maar afficheren zichzelf tegelijkertijd als nonformistisch. Qua mediagebruik zijn ze met name gericht op de kwaliteitsmedia.
<#FONT SIZE=1>Bron: Stratégies, 1-6-2001 <#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid