Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarktpromoties ‘Pick & Mix’ in vers realiseert categoriegroei

Uit onderzoek blijkt dat binnen een Pick & Mix promotie zowel de keuze- als de aankoophoeveelheid de effectiviteit beïnvloeden.
Miniatuurvoorbeeld
© MCD
Miniatuurvoorbeeld
© MCD

Pick & Mix promoties zijn de meest succesvolle promoties om de markt te verruimen en daadwerkelijk volumegroei te realiseren voor de hele categorie. Die conclusie trekt de Universiteit van Tilburg uit onderzoek naar de effectiviteit van Pick & Mix promoties binnen de supermarkt. Het onderzoek werd gedaan op basis van ‘vers-data’, verzameld door IRI, aanbieder van marktinformatie op het gebied van FMCG en Retail.

related partner content for mobile comes here

IRI ziet de laatste jaren steeds meer Pick & Mix promoties in de Nederlandse supermarkten, waarbij de consument een combinatie van verschillende producten mag kiezen voor een vaste prijs. IRI: ‘Vooral in vers categorieën wordt deze promotievorm steeds vaker toegepast.’

Bij vlees werkt het niet

In het onderzoek is de effectiviteit van prijskortingen, meerstuks-aanbiedingen en Pick & Mix promoties geanalyseerd voor drie vers-categorieën: groente, fruit en vlees. Er is gekeken naar het effect op de producten die in de aanbieding waren en naar het effect op de gehele categorie.

Jessy Hommen die het onderzoek bij IRI uitvoerde namens de Universiteit van Tilburg: ‘Voor de categorie vlees blijkt dat de promoties wel leiden tot een volumestijging van de producten die in promotie zijn, maar geen van de onderzochte promotievormen leidt tot een volumegroei van de hele categorie vlees. De promoties leiden enkel tot een verschuiving van het aankoopmoment en tot een verschuiving binnen vleessoorten.’

In tegenstelling tot vlees, leiden Pick & Mix promoties met groente en fruit juist wél tot een volumegroei voor de totale categorie, stelt Hommen vast.

Verder blijkt uit het onderzoek dat binnen een Pick & Mix promotie zowel de keuze- als de aankoophoeveelheid de effectiviteit beïnvloeden. IRI: ‘De hoogste effectiviteit wordt behaald met een zo laag mogelijke aankoophoeveelheid en zo veel mogelijk keuze.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in