Overslaan en naar de inhoud gaan

Stap: beperking alcoholreclame ligt op schema

Uit een nieuw brancherapport blijkt dat de alcoholindustrie serieus rekening houdt met verdergaande beperking van alcoholreclame. Volgens…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook de Europese commissie maakt zich volgens hem sterk voor nieuwe regelgeving over alcoholreclame. Op dit moment is er één Europese richtlijn over alcoholreclame die beperkingen oplegt aan de inhoud van de tv-reclame. De verwachting is dat er meer richtlijnen zullen volgen.
Minister Hoogervorst (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) bereidt zich eveneens voor op aanpassing van zijn beleid met betrekking tot alcoholreclame. Hij heeft de branche verzocht met concrete voorstellen te komen die een einde moeten maken aan alcoholreclame die gericht is op minderjarigen.

related partner content for mobile comes here

Nederland behoort tot een kleine groep landen zonder wettelijke regels voor alcoholreclame.
Van de 25 lidstaten en toekomstige lidstaten van de EU kennen 18 landen wettelijke regels voor tv-reclame voor alcoholhoudende dranken. Nederland behoort tot een groep van 7 landen die geen specifieke wetgeving over alcoholreclame kent. De meest voorkomende voorbeelden van wettelijke regelgeving in Europa zijn: een verbod op reclame voor sterke drank en een verbod op tv-reclame op bepaalde tijdstippen. Tot de landen met de meest strikte regelgeving behoren Frankrijk (geen alcoholreclame op tv) en Zweden (bijna compleet reclameverbod).
In veel Europese landen gelden ook niet-wettelijke regels (zelfregulering) over alcoholreclame. Nederland kent uitsluitend zelfregulering. Deze regels worden getoetst door de Stichting Reclame Code. Stap vindt dat de bestaande regelgeving onvoldoende wordt nageleefd en niet voorkomt dat minderjarigen op grote schaal worden geconfronteerd met alcoholreclame.

Onder de vorige minister van VWS, mevrouw Dr. Borst-Eilers, is in de Drank- en Horecawet een algemene maatregel van bestuur opgenomen die invoering van wettelijke regels over alcoholreclame mogelijk maakt.
Uit een recente brief van Hoogervorst aan de alcoholbranche blijkt dat hij wettelijke beperkingen zal invoeren als hij de voorstellen van de branche te zwak vindt. De minister denkt daarbij aan een verbod op ether- en bioscoopreclame overdag, een verbod op marketing bij sportwedstrijden van jeugdteams, het stopzetten van sales promotions gericht op jongeren en een verbod op happy hours die aansluiten op schooltijden.

Van alle reclame-investeringen van de alcoholproducenten zijn alleen concrete cijfers voorhanden met betrekking tot reclame via de massamedia (tv, radio, dagbladen, tijdschriften, outdoor en bioscoop). Sinds 1990 zijn de investeringen volgens Stap gestegen van 37,2 miljoen euro in 1990 tot 121,2 miljoen euro in 2003. Dit zijn cijfers van BBC De Media en Reclame Bank.

De bierproducenten investeren het meest in alcoholreclame (in 2003: 76,1 miljoen euro) op afstand gevolgd door de sterke drankproducenten (25,4 miljoen) en de producenten van wijnen (19,7 miljoen).
De totale investeringen in evenementensponsoring zijn minder zichtbaar. Het Sponsor Magazine schat dat Amstel (27,5 miljoen) en Heineken (18 miljoen) net achter de Rabobank staan als grootste sponsors. Stap acht een schatting van jaarlijks 100 miljoen euro voor evenementensponsoring door de alcoholproducenten aannemelijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in