Stap: beperking alcoholreclame ligt op schema


Ook de Europese commissie maakt zich volgens hem sterk voor nieuwe regelgeving over alcoholreclame. Op dit moment is er één Europese richtlijn over alcoholreclame die beperkingen oplegt aan de inhoud van de tv-reclame. De verwachting is dat er meer richtlijnen zullen volgen.
Minister Hoogervorst (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) bereidt zich eveneens voor op aanpassing van zijn beleid met betrekking tot alcoholreclame. Hij heeft de branche verzocht met concrete voorstellen te komen die een einde moeten maken aan alcoholreclame die gericht is op minderjarigen.
Nederland behoort tot een kleine groep landen zonder wettelijke regels voor alcoholreclame.
Van de 25 lidstaten en toekomstige lidstaten van de EU kennen 18 landen wettelijke regels voor tv-reclame voor alcoholhoudende dranken. Nederland behoort tot een groep van 7 landen die geen specifieke wetgeving over alcoholreclame kent. De meest voorkomende voorbeelden van wettelijke regelgeving in Europa zijn: een verbod op reclame voor sterke drank en een verbod op tv-reclame op bepaalde tijdstippen. Tot de landen met de meest strikte regelgeving behoren Frankrijk (geen alcoholreclame op tv) en Zweden (bijna compleet reclameverbod).
In veel Europese landen gelden ook niet-wettelijke regels (zelfregulering) over alcoholreclame. Nederland kent uitsluitend zelfregulering. Deze regels worden getoetst door de Stichting Reclame Code. Stap vindt dat de bestaande regelgeving onvoldoende wordt nageleefd en niet voorkomt dat minderjarigen op grote schaal worden geconfronteerd met alcoholreclame.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Onder de vorige minister van VWS, mevrouw Dr. Borst-Eilers, is in de Drank- en Horecawet een algemene maatregel van bestuur opgenomen die invoering van wettelijke regels over alcoholreclame mogelijk maakt.
Uit een recente brief van Hoogervorst aan de alcoholbranche blijkt dat hij wettelijke beperkingen zal invoeren als hij de voorstellen van de branche te zwak vindt. De minister denkt daarbij aan een verbod op ether- en bioscoopreclame overdag, een verbod op marketing bij sportwedstrijden van jeugdteams, het stopzetten van sales promotions gericht op jongeren en een verbod op happy hours die aansluiten op schooltijden.
Van alle reclame-investeringen van de alcoholproducenten zijn alleen concrete cijfers voorhanden met betrekking tot reclame via de massamedia (tv, radio, dagbladen, tijdschriften, outdoor en bioscoop). Sinds 1990 zijn de investeringen volgens Stap gestegen van 37,2 miljoen euro in 1990 tot 121,2 miljoen euro in 2003. Dit zijn cijfers van BBC De Media en Reclame Bank.
De bierproducenten investeren het meest in alcoholreclame (in 2003: 76,1 miljoen euro) op afstand gevolgd door de sterke drankproducenten (25,4 miljoen) en de producenten van wijnen (19,7 miljoen).
De totale investeringen in evenementensponsoring zijn minder zichtbaar. Het Sponsor Magazine schat dat Amstel (27,5 miljoen) en Heineken (18 miljoen) net achter de Rabobank staan als grootste sponsors. Stap acht een schatting van jaarlijks 100 miljoen euro voor evenementensponsoring door de alcoholproducenten aannemelijk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid