SO 2013 spiegelt de tijd


Het reclamevak is veranderd. Het maken en gebruiken van beeld is veranderd. Het vak van commercieel fotograaf is veranderd. Om zich aan die veranderende tijdgeest aan te passen poetste PANL haar kroonjuwelen - The Awards - op.
In een nieuwe opzet werd leden en niet-leden (professionele fotografen en laatstejaars studenten) gevraagd met een selectie van 5 tot 12 foto’s een beeld te geven van wie ze zijn en waarvoor ze staan. Inzendingen werden niet ingedeeld naar categorieën, zo min als er onderscheid tussen commercieel en vrij werk zou worden gemaakt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDonderdagavond 27 juni maakte PANL in Pakhuis de Zwijger - het epicentrum van de Nederlandse fotowereld - de winnaars bekend van Goud, Zilver en Brons van de eerste Selection Of Dutch Photography: SO2013. Het gemêleerde publiek, oudgedienden en jonge garde door elkaar, liet geen stoel onbezet. Achter de sanseveria’s op het podium draaide een DJ met naast zich presentator Teun van der Keuken. Zoon van Johan, dus van goeden huize.
Zo simpel de regels ook luidden, zo moeilijk bleek het te zijn. Uit 233 deelnemers selecteerde de jury niet meer dan 26 fotografen. De kernjury, Merel Bem, Marcel Christ, Peter Hamelinck en Jeroen van der Zwam (Sabrina Kamstra was verhinderd) mocht zich live on stage voor haar keuzebeleid verantwoorden.
Het probleem bleek in de editing te zitten. Een enkele foto die een overigens sterke serie om zeep kon helpen. Een misplaatst beeld, een storend element waardoor elke samenhang verdween. Zelfs na een ultieme poging van de jury om heroverwegend de eindselectie tot 40 te vergroten, bleef het bij deze 26 nominaties.
Maar het resultaat mag er zijn. Er ligt een selectie die een getrouwe afspiegeling van de tijdgeest is. Precies zoals PANL dat met de nieuwe opzet beoogde. Daarmee komt de organisatie dichtbij het ooit beoogde doel om de geschiedschrijving van de commerciële fotografie te willen zijn. Dat geeft het jaarboek - dat in september verschijnt - een lange houdbaarheid en maakt het tot een echt gebruiksboek, een naslagwerk waarin de tijdgeest gevangen zit. Het heeft samenhang, toont in een breed en gevarieerd spectrum wat de Nederlandse commerciële fotografie aan kwaliteiten in huis heeft. Waarbij oudgedienden en nieuw talent hand in hand gaan. En waarvoor niet alleen de genomineerde fotografen complimenten verdienen, maar ook de leden van de kernjury die het totaal als het ware ge-edit hebben om er een uitgebalanceerd geheel van te maken.
Met SO 2013 heeft PANL zich op voortreffelijke wijze vernieuwd, aansluiting bij het heden gevonden. En daarmee de Nederlandse commerciële fotografie nieuw elan gegeven. Knap hoor, om zo rigoureus met het verleden te durven breken en een nieuwe, onbekende weg in te durven slaan. 'Kill your darlings' in optima forma. Dat zouden de deelnemers volgend jaar ook moeten doen. Beter editen dus. Maar bovenal: meedoen!
Pim Milo is mede-oprichter, oud-voorzitter en erelid van PANL.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid