Overslaan en naar de inhoud gaan

SO 2013 spiegelt de tijd

Donderdag reikte PANL in Pakhuis de Zwijger de winnaars bekend van de eerste Selection Of Dutch Photography: SO 2013. PANL-mede-oprichter…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het reclamevak is veranderd. Het maken en gebruiken van beeld is veranderd. Het vak van commercieel fotograaf is veranderd. Om zich aan die veranderende tijdgeest aan te passen poetste PANL haar kroonjuwelen - The Awards - op.

related partner content for mobile comes here

In een nieuwe opzet werd leden en niet-leden (professionele fotografen en laatstejaars studenten) gevraagd met een selectie van 5 tot 12 foto’s een beeld te geven van wie ze zijn en waarvoor ze staan. Inzendingen werden niet ingedeeld naar categorieën, zo min als er onderscheid tussen commercieel en vrij werk zou worden gemaakt.

Donderdagavond 27 juni maakte PANL in Pakhuis de Zwijger - het epicentrum van de Nederlandse fotowereld - de winnaars bekend van Goud, Zilver en Brons van de eerste Selection Of Dutch Photography: SO2013. Het gemêleerde publiek, oudgedienden en jonge garde door elkaar, liet geen stoel onbezet. Achter de sanseveria’s op het podium draaide een DJ met naast zich presentator Teun van der Keuken. Zoon van Johan, dus van goeden huize.

Zo simpel de regels ook luidden, zo moeilijk bleek het te zijn. Uit 233 deelnemers selecteerde de jury niet meer dan 26 fotografen. De kernjury, Merel Bem, Marcel Christ, Peter Hamelinck en Jeroen van der Zwam (Sabrina Kamstra was verhinderd) mocht zich live on stage voor haar keuzebeleid verantwoorden.
Het probleem bleek in de editing te zitten. Een enkele foto die een overigens sterke serie om zeep kon helpen. Een misplaatst beeld, een storend element waardoor elke samenhang verdween. Zelfs na een ultieme poging van de jury om heroverwegend de eindselectie tot 40 te vergroten, bleef het bij deze 26 nominaties.

Maar het resultaat mag er zijn. Er ligt een selectie die een getrouwe afspiegeling van de tijdgeest is. Precies zoals PANL dat met de nieuwe opzet beoogde. Daarmee komt de organisatie dichtbij het ooit beoogde doel om de geschiedschrijving van de commerciële fotografie te willen zijn. Dat geeft het jaarboek - dat in september verschijnt - een lange houdbaarheid en maakt het tot een echt gebruiksboek, een naslagwerk waarin de tijdgeest gevangen zit. Het heeft samenhang, toont in een breed en gevarieerd spectrum wat de Nederlandse commerciële fotografie aan kwaliteiten in huis heeft. Waarbij oudgedienden en nieuw talent hand in hand gaan. En waarvoor niet alleen de genomineerde fotografen complimenten verdienen, maar ook de leden van de kernjury die het totaal als het ware ge-edit hebben om er een uitgebalanceerd geheel van te maken.

Met SO 2013 heeft PANL zich op voortreffelijke wijze vernieuwd, aansluiting bij het heden gevonden. En daarmee de Nederlandse commerciële fotografie nieuw elan gegeven. Knap hoor, om zo rigoureus met het verleden te durven breken en een nieuwe, onbekende weg in te durven slaan. 'Kill your darlings' in optima forma. Dat zouden de deelnemers volgend jaar ook moeten doen. Beter editen dus. Maar bovenal: meedoen!

Pim Milo is mede-oprichter, oud-voorzitter en erelid van PANL.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in