Overslaan en naar de inhoud gaan

Puma is weer hip

Toen Jochen Zeitz als dertigjarige in 1993 de leiding kreeg over Puma, was het merk op sterven na dood. Zeitz zorgde voor een turnaround.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toen Zeitz de leiding overnam was Puma bij tieners en twintigers ‘mega-out’. De sportschoenen lagen in ramsjzaken, voor 29,90 Mark. Uit onderzoek bleek echter dat het merk potentie had een onconventioneel trendmerk te worden. En dat is binnen tien jaar gelukt. Hoe?
Zeitz stelde een creatief, multicultureel, mondiaal team van jonge medewerkers samen. Hij creëerde een cultuur van werk, plezier, risicobereidheid, gekke dingen doen en ondernemerschap. Jonge medewerkers werden naar alle wereldsteden gestuurd, om trends vroegtijdig te achterhalen. Niet langer techneuten, maar designers bepaalden de producten, waardoor het accent langzamerhand is verschoven van sport- naar trendschoenen en -kleding, wat ook nog eens meer geld opbrengt.

related partner content for mobile comes here

Puma legde, kortom, de weg af van sport- naar lifestylemerk. Om het nieuwe imago (cool, innovatief, rebels, trendy) te communiceren, werd het marketingbudget verhoogd en het gedegen McCann-Erickson verruild voor het hippe, eigenzinnige reclamebureautje Gyro uit Philadelphia. Het Gyroteam (gemiddelde leeftijd: 24 jaar) bewaakt een consequent merkimago, van schoenendoos tot Puma-winkel.

Ook zocht en vond Puma nieuwe, aanvullende verkoopkanalen: trendsportwinkels, lifestyleshops, chique modezaken en de eigen ‘Concept Stores’. Een beetje geluk deed de rest: enkele jaren geleden dook in een tijdschrift een foto op van popicoon Madonna mét (zelfgekochte) Puma-schoenen.

< SIZE=1>Bron: managermagazin<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in