Overslaan en naar de inhoud gaan

Prestatiemaatschappij niet geliefd

Amper een op de tien Nederlanders ziet iets in de prestatiemaatschappij.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een grote meerderheid geeft de voorkeur aan een maatschappij waarin solidariteit en aandacht voor de directe omgeving behouden blijven. Dat blijkt uit een woensdag verschenen rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondeid en Milieu (RIVM), dat isaangeboden aan staatssecretaris Van Geel (Milieu).

related partner content for mobile comes here

De afkeer van de prestatiemaatschappij, met verdere globalisering, individualisering en deregulering, is bij aanhangers vanalle politieke partijen groot. Aan die afwijzing hangt volgens het RIVM wel een prijskaartje. Het gemiddelde inkomen van deEuropeaan zal in 2040 dan niet met 150 procent zijn gestegen, maar tot ten hoogste 100 procent.

De meeste mensen (70 procent) zien duurzaamheid als een sociaal dilemma: zij zijn alleen bereid om hun gedrag aan tepassen, als anderen dat ook doen. Tevens zijn zij van mening dat de overheid het initiatief moet nemen om dat dilemma tedoorbreken.

Hoogleraar gezins- en groepssociologie Kees de Hoog zegt dat de Nederlander al in eenprestatiemaatschappij leeft. Maar als je het woord noemt, schrikken de meestemensen, aldus de Hoog.

Hij heeft het rapport nog niet gelezen, maar zet vraagtekens bijde vraagstelling. Zeker nu, in tijden van sociale onrust, valt het woordprestatiegericht niet goed. "Het roept beelden op van minister De Geus, devakbeweging, stakingen, harder en meer werken. En dan weet je het antwoordwel", aldus De Hoog. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in