‘PR bij fast movers matig benut’


Dit blijkt uit onderzoek van marketing-PR-bureau BMB PR naar de rol van marketing-PR bij het introduceren van fast moving consumer goods. Aan het onderzoek hebben 67 fast movers deelgenomen. Marketing-PR is gedefinieerd als PR die erop gericht is wederzijds begrip te bewerkstelligen tussen de merken en producten van een onderneming enerzijds en de consument anderzijds, door het verkrijgen van redactionele aandacht in de media.
Naast advertising (93 procent) en sales promotion (84 procent) zet ruim 88 procent van de respondenten marketing-PR in bij een productintroductie. Marketing-PR speelt bij een introductie een prominente rol. Sponsoring (16 procent) en direct marketing (21 procent) worden het minst ingezet. Van het totale communicatiebudget bij een introductie wordt zo’n 9 procent aan marketing-PR gespendeerd, hetgeen opvallend veel is. Bijna 50 procent van het budget gaat naar advertising en 27 procent naar sales promotion.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet voornaamste doel van marketing-PR is het genereren van free publicity. Voor het verkrijgen van redactionele aandacht worden naast persmailings (86 procent) ook persoonlijke gesprekken met redacties (60 procent) gearrangeerd of persbijeenkomsten georganiseerd (19 procent). Bij ‘paid publicity’-activiteiten worden vooral advertorials ingezet (80 procent).
Bij meer dan de helft van de fast movers (54 procent) wordt de organisatie van marketing-PR niet uitbesteed. Redenen zijn de eigen contacten en aanwezige kennis (50 procent) en geldbesparing (38 procent). In 46 procent van de gevallen wordt marketing-PR wel uitbesteed; bij 75 procent aan een PR-adviesbureau en bij 20 procent aan een communicatieadviesbureau. De uitbesteding vindt plaats vanwege de aanwezige expertise bij een bureau, de goede mediacontacten en tijdbesparing.
Een kwart van de fast movers heeft een aparte communicatieafdeling en slechts 15 procent een PR-afdeling. In een onderneming is vaak niet één persoon verantwoordelijk voor de organisatie van marketing-PR. Bij het merendeel is de productmanager (33 procent) of marketingmanager (28 procent) verantwoordelijk. Bij slechts 1,5 procent neemt een PR-manager de uitvoering van marketing-PR voor zijn rekening.
Richard Hermes van BMB PR concludeert dat de helft van de fast movers op het marketing-PR-vlak doe-het-zelvers zijn. Gezien de forse budgetten en de impact van media-exposure is marketing-PR volgens hem vaak een ondergeschoven kindje. Door een optimale aansluiting van marketing-PR op de meer traditionele marketingcommunicatie-instrumenten en een optimale combinatie van free en paid publicity, zouden fast movers meer uit marketing-PR kunnen halen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid