Overslaan en naar de inhoud gaan

‘PR bij fast movers matig benut’

Bijna 88 procent van de fast movers zet marketing-PR in bij een productintroductie. De budgetten zijn ook fors. Niettemin worden de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van marketing-PR-bureau BMB PR naar de rol van marketing-PR bij het introduceren van fast moving consumer goods. Aan het onderzoek hebben 67 fast movers deelgenomen. Marketing-PR is gedefinieerd als PR die erop gericht is wederzijds begrip te bewerkstelligen tussen de merken en producten van een onderneming enerzijds en de consument anderzijds, door het verkrijgen van redactionele aandacht in de media.

related partner content for mobile comes here

Naast advertising (93 procent) en sales promotion (84 procent) zet ruim 88 procent van de respondenten marketing-PR in bij een productintroductie. Marketing-PR speelt bij een introductie een prominente rol. Sponsoring (16 procent) en direct marketing (21 procent) worden het minst ingezet. Van het totale communicatiebudget bij een introductie wordt zo’n 9 procent aan marketing-PR gespendeerd, hetgeen opvallend veel is. Bijna 50 procent van het budget gaat naar advertising en 27 procent naar sales promotion.

Het voornaamste doel van marketing-PR is het genereren van free publicity. Voor het verkrijgen van redactionele aandacht worden naast persmailings (86 procent) ook persoonlijke gesprekken met redacties (60 procent) gearrangeerd of persbijeenkomsten georganiseerd (19 procent). Bij ‘paid publicity’-activiteiten worden vooral advertorials ingezet (80 procent).

Bij meer dan de helft van de fast movers (54 procent) wordt de organisatie van marketing-PR niet uitbesteed. Redenen zijn de eigen contacten en aanwezige kennis (50 procent) en geldbesparing (38 procent). In 46 procent van de gevallen wordt marketing-PR wel uitbesteed; bij 75 procent aan een PR-adviesbureau en bij 20 procent aan een communicatieadviesbureau. De uitbesteding vindt plaats vanwege de aanwezige expertise bij een bureau, de goede mediacontacten en tijdbesparing.
Een kwart van de fast movers heeft een aparte communicatieafdeling en slechts 15 procent een PR-afdeling. In een onderneming is vaak niet één persoon verantwoordelijk voor de organisatie van marketing-PR. Bij het merendeel is de productmanager (33 procent) of marketingmanager (28 procent) verantwoordelijk. Bij slechts 1,5 procent neemt een PR-manager de uitvoering van marketing-PR voor zijn rekening.

Richard Hermes van BMB PR concludeert dat de helft van de fast movers op het marketing-PR-vlak doe-het-zelvers zijn. Gezien de forse budgetten en de impact van media-exposure is marketing-PR volgens hem vaak een ondergeschoven kindje. Door een optimale aansluiting van marketing-PR op de meer traditionele marketingcommunicatie-instrumenten en een optimale combinatie van free en paid publicity, zouden fast movers meer uit marketing-PR kunnen halen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in