Plus verslikt zich in actie
Supermarktketen Plus startte in de herfst van 2007 zijn grootste actie ooit: de Plus Succesweken, waarbij in de 276 Plusvestigingen gedurende zes weken een Chevrolet Matiz werd weggegeven. De actie hing samen met de afronding van de ombouw van bijna 80 oude Edah-winkels tot Plus.
Behalve een auto (die je alleen kon winnen als je minstens 30 euro aan boodschappen besteedde) gaf de retailer ook fietsen, fotocamera's, dvd-recorders, mobiele telefoons, boodschappenpakketten en minuten gratis winkelen weg.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe actie werd stevig gepromoot op onder meer radio, televisie en internet. De campagne kostte dan ook vele miljoenen, maar blijkt nu op een mislukking te zijn uitgelopen, zo meldt Distrifood.
De Plus Succesweken moesten de ondernemers minimaal een omzetplus van 10 procent opleveren. Maar de consument bleef weg...
Het kwartaal waarin de actie werd gehouden, blijkt nu de zwakste van het jaar voor de onderneming.
Hoe komt dat? Directeur Jaap Lagerweij van Plus Retail weet het niet. Tegen Distrifood zegt hij: 'Ik heb werkelijk geen idee. Mijn conclusie is wel dat we dit voorlopig maar niet meer moeten doen.'
Commercieel directeur Sjaak de Korte legde in juni van 2007 de strategie van Plus uit: Plus moet een sympathiek imago krijgen, waarbij consumenten de retailer de omzet 'gunnen'. 'Het werkt als je meer inzet op emotie dan op de ratio, die alleen maar op de prijzen let', aldus de Korte toen tegen Distrifood.
Plus gaf ook knikkers weg, sponsort Eredivisie Voetbal en deelt nu weer voetbalspaarkaartjes uit
Die voetbalkaartjes zorgden vorig jaar overigens wel voor een omzetstijging van meer dan 10 procent. Was dat dan toeval?
(via Elsevier Retail)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid