Overslaan en naar de inhoud gaan

Pierre di Sciullo winnaar pitch Stedelijk

De Franse ontwerper Pierre di Sciullo is met zijn bureau Qui Résiste de winnaar van de internationale pitch die het Stedelijk Museum…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Franse ontwerper Pierre di Sciullo is met zijn bureau de winnaar van de internationale pitch die het Stedelijk Museum uitschreef om tot een nieuwe huisstijl te komen.

related partner content for mobile comes here

Vijf bureaus deden mee: Irma Boom Office, LUST en Mevis & Van Deursen uit Nederland en Pierre di Sciullo en Atelier de Création Graphique onder leiding van Pierre Bernard uit Frankrijk. Gijs van Tuyl belde gisteren in aanwezigheid van de pers het winnende en de verliezende bureaus. Het Stedelijk Museum pakt de competitie publicitair gezien groot aan. De Volkskrant kwam gisteren al met een groot verhaal over het verloop van de pitch en documentairemaker Lex Reitsma legt het proces vast in de documentaire 'De stijl van het Stedelijk', die in 2009 wordt uitgebracht.

Di Sciullo zal in samenwerking met het Stedelijk Museum de komende maanden de huisstijl ontwikkelen. De opdracht is omvangrijk; van het logo en grafische toepassingen als briefpapier, visitekaartjes en affiches tot en met de wegbewijzering en toepassingen in de architectuur.

Pierre di Sciullo verwierf vanuit Parijs als grafisch ontwerper en typograaf faam met zijn magazine Qui Résiste. Met zijn gelijknamige bureau won hij onder meer de Charles Nypels Prijs in 1995 voor zijn uitgebreide onderzoek op het gebied van typografie. Di Sciullo staat erom bekend tekst en beeld te mengen en ontwierp verschillende typefaces (Minimum, Quantange, Sintetik, Gararond, Scratched out). Hij doet typografisch onderzoek voor drukwerk, tentoonstellingen, video, web- en grafisch design, en ontwierp het font Amanar, voor de Toearegs, die een nomadisch bestaan leiden, gebaseerd op hun traditionele schrijfsysteem.

De inzendingen van de deelnemers bestonden uit een visueel essay als conceptueel raamwerk en een presentatie van oplossingen van de diverse ontwerpopgaven met de daarbij behorende toepassingen. De visuele essays waren een antwoord op de briefing over de identiteit en de daarbij behorende rijke traditie van de huisstijl van het Stedelijk Museum. De deelnemers was gevraagd om een open systeem te ontwerpen van grafische tekens met een hybride karakter. Bij het vormen van zijn oordeel hanteerde de jury criteria die relevant zijn voor een huisstijl van het Stedelijk, zoals krachtige uitstraling van de merknaam (brand-power), frisheid, openheid, hybriditeit, complexiteit, typografische kwaliteit, leesbaarheid, duurzaamheid en affiniteit met kunst.

De jury bestond uit Paul Hefting (publicist over grafische vormgeving), Hendrik Driessen (directeur De Pont, Tilburg), Dingeman Kuilman (directeur Premsela, Dutch platform for design and fashion), Mels Crouwel (architect bij bureau Benthem Crouwel, dat ook de renovatie en nieuwbouw van het Stedelijk Museum realiseert) en Hester Wolters (voormalig eindredacteur van Vormberichten). Zij kwamen op 8 en 12 januari bijeen om de ontwerper te kiezen die de huisstijl van het nieuwe Stedelijk gaat ontwikkelen. In het juryrapport staat het volgende:

'Na rijp beraad koos de jury tenslotte vol overtuiging voor het Franse bureau Qui Résiste van Pierre di Sciullo. Zij is van mening dat met deze ontwerper het museum een nieuw avontuur zal kunnen aangaan, dat in de verte doet denken aan dat van Willem Sandberg, de voormalige directeur en grafisch ontwerper van het Stedelijk Museum, die het mede dankzij zijn unieke typografie internationaal op de kaart zette.

Di Sciullo wordt (…) geprezen om zijn inhoudelijke betrokkenheid bij en interpretaties van het Stedelijk, om zijn gevoel voor de relatie tussen kunst en leven, om zijn speelse, enigszins anarchistische mentaliteit, om zijn openheid en bravoure. Zijn grafische werk wordt gewaardeerd vanwege de eigen visuele signatuur en de effectiviteit daarvan en vanwege de ambachtelijkheid, de visuele rijkdom en veelzijdigheid. De houding en manier van werken van Di Sciullo vormen een inspirerend en vitaal alternatief voor het formalisme van diverse laat-modernistische stijlen.

Volgens de jury zal het Stedelijk Museum met Di Sciullo een inhoudelijke sparringpartner in huis halen van een hoog artistiek en intellectueel niveau. Het museum heeft dan ook het voornemen om op korte termijn met hem een dialoog te beginnen over de vervolgopdracht die is toegesneden op de specifieke context van het Stedelijk.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in