Philips maakt WSJ.com af en toe gratis
Oktober vorig jaar kocht Philips alle reclametijd op van een uitzending van 60 Minutes van CBS zodat de uitzending commercialvrij was. Het bedrijf legde twee miljoen dollar op tafel bij uitgever Hearst om vier tijdschriften 'abonneekaartjesvrij' (die kaartjes in Amerikaanse tijdschriften zijn zooo irritant) te maken en het kocht voor vijf miljoen dollar de advertentiepagina's voorin Time op, zodat de inhoudspagina écht in het begin van het nummer stonden.
En nu betaalt Philips Electronics 1,5 miljoen dollar aan ESPN (Amerikaanse sportzender) en Wall Street Journal om informatie op de sites vrij toegankelijk te maken voor niet-betalende bezoekers.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAdvertising Age noemt het Philips' 'McLuhanesque-gevecht' tegen de irritaties van lezers van tijdschriften, televisiekijkers en filmbezoekers.
Het weekblad vindt deze nieuwe stap (de warboel in de media 'opschonen') een ingenieuze poging van Philips om de merkboodschap onder de aandacht van consumenten te brengen,
'Het medium is de boodschap', zegt Eric Plaskonos, directeur brand communications bij Philips Electronics North America tegen Advertising Age. 'Dit is een nieuwe manier om het idee van simplicity op z'n kop te zetten en te kijken naar de complexiteit in het leven.'
Tussen nu en 17 december zullen lezers op bepaalde dagen niet hoeven te betalen voor 'premium content' op de sites wsj.com and espn.com. Het enige wat ze daarvoor moeten doen is ' interstitial'-advertenties (advertentiepagina's voor de inhoudelijke pagina's) bekijken voordat ze de onderliggende content kunnen lezen.
Het gaat om drie vrijdagen voor de hele site van de Wall Street Journal en vijf vrijdagen voor de homepagina. Bij ESPN gaat het om de zogenaamde 'insider-sites' gewijd aan de MLB, NFL, NBA en college football voor hele weekenden.
'Dit creëert een mediaplan gebaseerd op een merkpropositie en dat is prachtig', jubelt Dean Crutchfield van Wolff Olins in het weekblad. 'Dit bouwt een conversatie met de consument op, in plaats van louter borstklopperij.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid