Overslaan en naar de inhoud gaan

Twijfel aan online panels

Even dan: moeten we niet ophouden om een enquête een 'onderzoek' te noemen?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een enquête is een letterlijk en figuurlijk goedkope manier om data te verzamelen met negen van de tien keer voorspelbare uitkomsten.
Maar vooral de betrouwbaarheid is een probleem. Zeker bij online panels, blijkt nu uit onderzoek van de .

related partner content for mobile comes here

Deze club, met een heeft afgelopen donderdag van onderzoek.

Of was het een enquête? Beide.

Zo valt te lezen in het hoofdstuk dat veel panelleden in 'de baas z'n tijd' een enquête invullen, en dat ruim 40 procent zegt voor het geld mee te doen. Bij de snelste panels blijken de panelleden gemiddeld van 5,3 panels lid te zijn.

Een persoon die van één panel lid is doet gemiddeld 13,5 minuten over het invullen, een persoon die van 11 of meer (!) panels lid is neemt er ruim 11 minuten de tijd voor.
Dat valt nog mee. Maar, het ironische in de conclusies: "Respondenten doen hun naam eer aan. Ze zijn intensieve vragenlijstinvullers."

Problemen vormen degene die snel willen doorklikken en zo veel mogelijk 'weet niet' of 'wil niet zeggen' invullen, of steeds het eerste antwoord.
Bij 'open vragen' kunnen rampzalige toestanden ontstaan: één op de acht respondenten vult een paar woorden in, maar sommigen hele epistels. En Ineke Stoop van het SCP: "Hoge response hoeft niet tot betere resultaten te leiden. Zeker niet als alle 'moeilijke gevallen' bij voorbaat worden uitgesloten."

Het beste panellid is een vrouw van boven de 50 jaar en hoger opgeleid, luidt één van de conclusies. En ook: "Responshoogte is niet langer een indicator voor kwaliteit van de steekproef maar een indicator voor het economisch rendement van het panel."

iedereen met een slechte kwaliteit moet uit het panel worden verwijderd. Panelonderzoek is minder geschikt voor penetratieonderzoek, meer voor trendmetingen en conceptonderzoek.

Maar leest u zelf verder, of bezoek het congres over online enquêtes, zie .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in