Overslaan en naar de inhoud gaan

P&G neemt afscheid van massamarketing

Bij zijn aantreden in 2000, stelde CEO Lafley dat Procter & Gamble’s massamarketingmodel niet langer efficiënt en effectief was. Grote…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De zoektocht naar het antwoord leidde tot talloze initiatieven en experimenten om ‘branding en marketing opnieuw uit te vinden’. Drie bouwstenen vallen daarbij op.

related partner content for mobile comes here

Eén: massamarketing is wat P&G betreft dood. De 80/20 regel regeert. Wanneer, zelfs bij megamerken als Ariel, een relatief klein percentage van de populatie verantwoordelijk is voor een groot percentage van de totale verkopen, moeten de marketinginspanningen dienovereenkomstig worden verdeeld. ‘One size fits all’ maakt plaats voor ‘totaal verschillende marketingstrategieën, voor verschillende groepen mensen’.
Twee: P&G ziet zichzelf niet langer als maker en verkoper van producten. Procter & Gamble houdt zich bezig met services en oplossingen, informatie en advies en zelfs relaties. Voorbeeld: Een Pamper is geen ‘urinevanger’, maar een product en service die moeders helpt hun baby te verzorgen.

Drie: marketing op zichzelf is een potentiële bron van waarde voor de klant. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van gezondheidsinformatie van derden bij een merk. Tezamen leiden de bouwstenen P&G in de richting van ‘consumenten pull op maat’, in plaats van ‘massaproducenten push’. Maar de weg daar naartoe is nog lang.

< SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in