P&G neemt afscheid van massamarketing


De zoektocht naar het antwoord leidde tot talloze initiatieven en experimenten om ‘branding en marketing opnieuw uit te vinden’. Drie bouwstenen vallen daarbij op.
Eén: massamarketing is wat P&G betreft dood. De 80/20 regel regeert. Wanneer, zelfs bij megamerken als Ariel, een relatief klein percentage van de populatie verantwoordelijk is voor een groot percentage van de totale verkopen, moeten de marketinginspanningen dienovereenkomstig worden verdeeld. ‘One size fits all’ maakt plaats voor ‘totaal verschillende marketingstrategieën, voor verschillende groepen mensen’.
Twee: P&G ziet zichzelf niet langer als maker en verkoper van producten. Procter & Gamble houdt zich bezig met services en oplossingen, informatie en advies en zelfs relaties. Voorbeeld: Een Pamper is geen ‘urinevanger’, maar een product en service die moeders helpt hun baby te verzorgen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDrie: marketing op zichzelf is een potentiële bron van waarde voor de klant. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van gezondheidsinformatie van derden bij een merk. Tezamen leiden de bouwstenen P&G in de richting van ‘consumenten pull op maat’, in plaats van ‘massaproducenten push’. Maar de weg daar naartoe is nog lang.
<#FONT SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid