Overslaan en naar de inhoud gaan

Ondernemers in de agrifood: de sector communiceert veel te weinig proactief

Berenschot-adviseur: ‘De agrifoodsector is in staat het vertrouwen te herwinnen, maar moet de kop niet in het zand steken.’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor het derde jaar op rij heeft adviesbureau Berenschot onderzoek gedaan naar strategische trends in de agrifood. Twee op de drie bedrijven in de keten vindt dat hun sector in Nederland een uitstekend imago heeft. In de primaire sector en de handel onderschrijft zelfs driekwart van de bedrijven deze stelling.

related partner content for mobile comes here

Niet goed geregeld

Het crisismanagement is volgens 42 procent van de ondervraagden echter niet goed geregeld. 89 procent vindt ook dat de sector veel proactiever moet communiceren.

Vertrouwenscrisis

De agrifoodsector ligt onder het vergrootglas van de publieke opinie. Berenschot-adviseur Edwin Lambregts: ‘Het is geen wonder dat de schrik er bij sommige bedrijven goed in zit. Ongeveer een kwart van de bedrijven in ons onderzoek is in de laatste vijf jaar direct geraakt door een vertrouwenscrisis. De sector is in staat om het vertrouwen herwinnen, maar moet dan wel proactief optreden en de kop niet in het zand steken.’ De agrifoodsector in Nederland en België is zich hier terdege van bewust.

Goede naam en faam

Lambregts pleit voor een mix van maatregelen: sterkere verticale integratie door vaste afspraken tussen de schakels, adequaat crisismanagement en gerichte communicatie naar de burger en de consument. ‘De goede naam en faam van de agrifood is in het geding en we moeten niet wachten tot de wal het schip keert’, aldus Lambregts.

Agri & Food Trends 2014

Het volledige rapport Agri & Food Trends 2014 en de management samenvatting zijn te downloaden vanaf . Ook kunnen hier gedrukte exemplaren besteld worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in