'Nieuwe supermarkten Jumbo succes'


Dat meldt de Volkskrant. Jumbo nam vorig jaar driehonderd winkels van Super de Boer over. Daarvan is eenderde doorverkocht aan C1000 en de rest wordt sinds dit jaar verbouwd ‘volgens de typische Jumboformule’. Die formule is een succes, concludeert Rabo-analist Patrick Rouqas. ‘In die winkels stijgt de omzet met minimaal 30 procent.’ De bank adviseert beleggers daarom geen aandelen Ahold meer te kopen.
Jumbo doceert medewerkers in de ‘zeven zekerheden’ die zij klanten moeten bieden. Onder meer ‘euro’s goedkoper’, ‘altijd geholpen met een glimlach’ en ‘niet goed geld terug’.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSRouqas liet vijfhonderd bezoekers bij tien nieuwe Jumbofilialen ondervragen en deed hetzelfde bij klanten uit nabijgelegen Albert Heijns. ‘Dan blijkt wel dat AH hele trouwe klanten heeft, 47 procent koopt alleen daar. Maar 26 procent zegt dat zij ook een groot deel van hun inkopen bij Jumbo doen. Een kwart van de Jumboklanten die ook inkopen doen bij Albert Hein zegt dat zij meer uitgeven bij Jumbo sinds de nieuwe formule is ingevoerd.
Supermarktdeskundige Joop Holla van marktonderzoekbureau Gfk ziet het verlies in marktaandeel van Albert Heijn nog niet in het afgelopen half jaar. 'AH bleef gewoon doorgroeien. Het klopt wel dat het goed gaat met de nieuwe Jumbo’s. Maar daar heeft eerder de Aldi last van.’
Andere supermarkten verliezen inderdaad ook omzet aan Jumbo, zegt Rouqas. ‘Maar dat is voor beleggers niet direct van belang, omdat die ondernemingen geen aandeelhouders hebben.’
Bron: de Volkskrant.(Tjerk Gualthérie van Weezel).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid