Overslaan en naar de inhoud gaan

Neuro Top of Flop: Donorweekcommercial is weggegooid geld

De commotie rond de donorweek-commercial waarin triatlon-atleet Wouter Duinisveld met zijn donorhart ons de stuipen op het lijf joeg, was…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat vele duizenden bloggers en twitteraars vermoedden, blijkt in het collectieve onderbewustzijn bewaarheid: de commercial wekt overmatig veel angst, woede en aandacht voor gevaar op.

related partner content for mobile comes here

Daar komt bij dat de acteur en zijn verhaal niet in staat blijken om de belofte vertrouwd en geaccepteerd te krijgen. Het is dan ook terecht dat deze commercial , zo stellen de wetenschappers van het neuromarketingbureau.

Het is overigens niet de eerste keer dat een overheidscampagne meer kwaad dan goed doet. Ook de commercials van de integratie-campagne uit 2011 werkten averechts. ‘Het is verbazingwekkend dat campagnes van de overheid nog steeds vanuit de onderbuik tot stand komen, terwijl het effect ervan met wetenschappelijke methodieken onderzocht kan worden’, stellen de onderzoekers.

Ze vervolgen: ‘Het verspilde geld daargelaten, is het natuurlijk de bedoeling van voorlichting dat het gedrag wordt aangepast zoals we dat met elkaar willen, en niet andersom.’

Gemiste kans
Uit de activatie van de emoties blijkt dat de commercial vooral commotie in plaats van promotie veroorzaakt. Daarmee wordt er wel aandacht voor het onderwerp geactiveerd, maar geen gedrag gestuurd.

Een gemiste kans, wetende dat zoveel vrijwilligers, BN’ers en patiëntenorganisaties hun energie in het welslagen van de donorweek hebben gestoken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in