Neuro Top of Flop: Donorweekcommercial is weggegooid geld
Wat vele duizenden bloggers en twitteraars vermoedden, blijkt in het collectieve onderbewustzijn bewaarheid: de commercial wekt overmatig veel angst, woede en aandacht voor gevaar op.
Daar komt bij dat de acteur en zijn verhaal niet in staat blijken om de belofte vertrouwd en geaccepteerd te krijgen. Het is dan ook terecht dat deze commercial van de buis gehaald is, zo stellen de wetenschappers van het neuromarketingbureau.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaHet is overigens niet de eerste keer dat een overheidscampagne meer kwaad dan goed doet. Ook de commercials van de integratie-campagne uit 2011 werkten averechts. ‘Het is verbazingwekkend dat campagnes van de overheid nog steeds vanuit de onderbuik tot stand komen, terwijl het effect ervan met wetenschappelijke methodieken onderzocht kan worden’, stellen de onderzoekers.
Ze vervolgen: ‘Het verspilde geld daargelaten, is het natuurlijk de bedoeling van voorlichting dat het gedrag wordt aangepast zoals we dat met elkaar willen, en niet andersom.’
Gemiste kans
Uit de activatie van de emoties blijkt dat de commercial vooral commotie in plaats van promotie veroorzaakt. Daarmee wordt er wel aandacht voor het onderwerp geactiveerd, maar geen gedrag gestuurd.
Een gemiste kans, wetende dat zoveel vrijwilligers, BN’ers en patiëntenorganisaties hun energie in het welslagen van de donorweek hebben gestoken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid