Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nederlandse retailers zijn kruideniers gebleven’

Laurens Sloot van het EFMI sprak vorige week op zijn eigen Najaarscongres over de stand van zaken in de levensmiddelenmarkt. En dat was…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sloot: ‘In 1970 werd nog 26,7 procent van de consumentenbestedingen uitgegeven aan food. In 1990 was dat gedaald naar 17,9 procent en in 2000 naar 14,2 procent. In 2005 ging slechts 13,7 procent van de consumentenbestedingen naar food.’

related partner content for mobile comes here

Sloot laat ook zien dat de omzet van de foodretailers niet stijgt, terwijl de vloeroppervlakte alleen maar toeneemt. Met meer vierkante meters wordt dus een gelijke of dalende omzet behaald. Ergo: er is een groot productiviteitsprobleem. Voeg daarbij een prijsdruk, die vrij groot is, en Nederland is volgens AC Nielsen inmiddels het goedkoopste land van Europa als het op dagelijkse boodschappen aankomt.

Sloot: ‘De supermarktomzet per capita bedraagt in Nederland 1472 euro per jaar. In België is dat 1827 euro en in Frankrijk 2365 euro. In Engeland is dat zelfs 2475 euro per hoofd van de bevolking per jaar.’

De verklaring voor al deze tegenvallende cijfers, aldus Sloot: ‘Nederlandse retailers zijn kruideniers gebleven. Hun producten en dienstenaanbod zijn niet breed genoeg. De consumenten hebben heus wel een verlanglijstje, maar retailers doen daar te weinig aan. De vraag is er wel, maar retailers bieden het niet aan.’

Fabrikanten hebben twee manieren om meer waarde te creëren, meent Sloot. Innoveren en meer aandacht geven aan hun merk. Innovaties als Knorr Vie en Valess zorgen voor extra omzet. Maar Sloot ziet zo weinig echt nieuwe producten in de schappen. ‘Ik heb het uitgezocht met AC Nielsen en uitgevonden dat nieuwe producten in het eerste jaar zorgen voor een aandeel op de totale foodomzet van niet meer dan 1,6 procent. In het tweede jaar is het nog niet meer dan 2 procent van de totale omzet. Dus 98 procent van de omzet komt uit bestaande producten. Fabrikanten moeten echt meer innoveren, in ieder geval meer dan nu. Bovendien kun je veel meer vragen als je echt iets nieuws hebt. Becel Pro Activ heeft zo een prijspremium van 400 procent ten opzichte van de gewone margarine.’

Sloot wijst er op dat merkfabrikanten 15 procent van de omzet in marketing stoppen, maar slechts 1 procent in R&D, terwijl daar wel de cashcows van morgen uit moeten komen. Sloot: ‘De verhouding tussen marketinginspanningen en R&D is nu niet in balans. Marketeers moeten ook veel dichter bij R&D gaan zitten. En veel gerichter op zoek gaan naar oplossingen.’

Directeur Frans Fredrix van Superunie deed ook meteen een duit in het zakje: ‘Ik mis het koopmanschap bij de merkfabrikanten. Ik zie ze niet rondkijken bij retailers en zie ze de gaten in de markt niet vullen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in