Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse B2B-organisaties blijven achter op customer experience

Online dienstverlening B2B sluit minder goed aan op klantbehoeften
Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
B2B-organisaties blijven achter op customer experience
B2B-organisaties blijven achter op customer experience

Je zou wellicht verwachten dat B2B-organisaties maar al te goed weten hóe belangrijk de klantbeleving is én dat ze daar goed op inspelen. Organisaties die voor andere organisaties werken, kennen namelijk vaak meer één-op-één klantcontacten dan B2C-organisaties. Toch blijkt uit grootschalig onderzoek van Blauw, naar de klantgedrevenheid van organisaties onder 11 sectoren in Nederland, dat dit niet altijd het geval is. Sterker nog, B2B-organisaties lopen op gebied van customer experience grotendeels áchter op andere organisaties. Hoe zit dat? En hoe kunnen business-to-business dienstverleners de customer experience verbeteren?

63% van de Nederlandse B2B-organisaties bevindt zich in de drie hoogste fases van klantgedrevenheid, terwijl het gemiddelde van andere organisaties in Nederland op 69% ligt. Waarom is dat zo?

Online dienstverlening B2B sluit minder goed aan op klantbehoeften

Uit de Customer Experience Benchmark komt naar voren dat de online dienstverlening van B2B-organisaties minder goed aansluit op klantbehoeften. Ongeveer de helft van de B2B-organisaties geeft namelijk aan dat haar digitale dienstverlening aansluit op de klantbehoeften, dit in tegenstelling tot 64% van andere organisaties in Nederland. Dit is zeer opmerkelijk in de tijd waarin juist ook tussen bedrijven veel online contact is, vind je ook niet?

Minder plezier om met klantfeedback aan de slag te gaan

Daarnaast weten medewerkers van B2B-organisaties vaker niet welke acties ze individueel kunnen ondernemen om een onderdeel van de klantbeleving te verbeteren. Medewerkers beschikken over minder klantinzichten waarmee ze aan de slag kunnen, dan bij andere organisaties in Nederland. Het plezier voor B2B-medewerkers om met klantfeedback aan de slag te gaan is daarom waarschijnlijk ook minder groot (54%) dan bij andere organisaties (68%). Dit terwijl ‘actie en plezier’ een belangrijke bouwsteen van de klantgedrevenheid is. Deze resultaten zijn opmerkelijk omdat B2B-organisaties vaak meer één-op-één contact met klanten hebben dan B2C-organisaties.

Download direct de CX Benchmark Infographic voor B2B organisaties

Het lijkt er bovendien op dat de klantbehoeften bij B2B-organisaties sinds de COVID-19 situatie minder zijn veranderd dan bij andere organisaties in Nederland. Zouden ze daarom ook minder vaak éxtra klantgedreven hebben gehandeld? In elk geval is er voor veel B2B-organisaties werk aan de winkel. Werk jij bij een B2B-organisatie en wil je weten welke onderdelen van jouw organisatie om verbetering van de customer experience vragen? Blauw roept dit jaar voor het eerst de Customer Experience Benchmark in het leven én biedt daarbij voor maar liefst 11 verschillende sectoren infographics aan, inclusief B2B-organisaties.

Inmiddels is het CX Benchmark rapport 2024 beschikbaar en hier te bekijken.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in