Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander wil anders boodschappen doen in 2015

ABN Amro liet online consumentenonderzoek uitvoeren naar supermarktbezoek in 2015. Mensen doen dan nog steeds boodschappen, maar komen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het online omzetaandeel in de foodsector zal stijgen van 0,81% nu, naar 5,25% in 2015. En dat komt door vooral door de technologische ontwikkelingen, aldus ABN Amro. Want boodschappen doen hoeft niet meer in de supermarkt, zoals ‘window shoppen’ met een mobiele telefoon in het buitenland laat zien. De verwachting is dat 23 procent van de Nederlanders in 2015 dit concept zal omarmen, waarbij aankopen worden gedaan via het scannen van producten op billboards. Dit blijkt uit het consumentenonderzoek dat ABN AMRO heeft laten uitvoeren.

related partner content for mobile comes here

Internet, de mobiele telefoon en de smartphone zorgen ervoor dat het koopproces sterk in verandering is. Michel Koster, sector banker Retail bij ABN Amro: 'De consument zal blijven kiezen voor combinaties van fysieke winkels en online mogelijkheden in de toekomst. Gemak voert de boventoon. Window shoppen of subwayshoppen speelt daar op in. Billboards fungeren als complete winkel met producten die de klant scant, bestelt en direct afrekent met een mobiele telefoon. Een andere optie om tijd en moeite te besparen, is het pick-up & delivery systeem. Consumenten kiezen dan zelf een locatie en tijdstip om online bestelde boodschappen op te halen of te laten thuisbezorgen. Ruim 30 procent van de Nederlanders zal hier in 2015 gebruik van gaan maken.'

Zegeltjes verdwijnen

Een andere veelbelovende ontwikkeling is het koppelen van loyaliteitskaarten en betaalkaarten aan de mobiele telefoon. Uit het onderzoek van ABN AMRO blijkt dat 36 procent van de consumenten hiervan gebruik wil maken tijdens de boodschappen. Voordeel van deze technologische koppeling is dat de klant in een fysieke winkel altijd gebruik maakt van het loyaliteitssysteem, en dat de retailer gericht aanbiedingen kan doen. Koster: ‘De tijd van zegeltjes plakken of een portemonnee vol pasjes is voorbij als het aan de consument ligt. Zij weten zich prima aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Nu is het tijd voor retailers om hierop in te springen.’

Aan het online onderzoek hebben 1.600 Nederlandse consumenten in de leeftijd van 20 jaar en ouder deelgenomen. In het onderzoek zijn vragen opgenomen over:

- Het huidige en verwachte zoek-, vergelijk- en aankoopproces;
- Het huidige en verwachte gebruik van informatiebronnen;
- Scenario’s met betrekking tot het doen van boodschappen en assortimentkeuzes.

Het sectorrapport ‘Boodschappen doen in de toekomst’ is vanaf vandaag te downloaden via .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in