Mode nog maar een beetje Brits
Met boegbeelden als Vivienne Westwood, John Galliano, Stella McCartney en Alexander McQueen stond Groot-Brittannië de afgelopen decennia aan de top van de mode-industrie. Maar die tijden lijken voorbij. Luxemerken als Louis Vuitton, Gucci en Prada maken nu de dienst uit, grote conglomeraten met alle schaal- en organisatievoordelen van dien. Toch gloort er hoop voor de Engelse modemerken, want zoals Anna Garner van Selfridges opmerkt: ‘Het enige dat niet te beheersen valt is de smaak van de consument’. En precies dat hebben oude Britse merken als Burberry en Pringle, en mannenmodelabel Paul Smith, alledrie bezig aan een nieuwe opmars, goed begrepen. De eerste twee zoeken het behalve in het aantrekken van high profile-ontwerpers, in een strikt beheer over het eigen merk: licenties worden teruggekocht en her en der worden nieuwe winkels geopend. Smith verkoopt al jaren met veel succes zijn kleding die typisch Britse excentriciteit combineert met traditie ‘nieuwe stijl’. In beide gevallen is de focus veel internationaler geworden dan vroeger, zonder de Britse roots helemaal te verloochenen. Want die doet het overal ter wereld nog behoorlijk goed.
Bron: Management Today
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid