Overslaan en naar de inhoud gaan

Gedragscode Betaald Voetbal moet transparantie bevorderen

Betaald Voetbal Organisaties (BVO’s) moet meer investeren in het voorkomen van inmenging door criminele organisaties. Dit blijkt uit een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op terreinen als spelerstransfers, financiering en exploitatie van stadions, sponsoring en het gokken op wedstrijduitslagen bestaat een verhoogd risico, met name vanwege de financiële belangen die daarin een rol spelen. Meer transparantie is geboden en de clubs zouden meer moeten investeren in het vergroten van de weerbaarheid. Bijvoorbeeld door het opstellen van een eigen risicoanalyse, het screenen van bestuurders en geldschieters en onafhankelijke monitoring van de geldstromen.

related partner content for mobile comes here

De overheid zou meer toezicht moeten houden op de publiek-private samenwerking. Tevens zou het, aldus de onderzoekers, zinvol zijn om de BVO's te verplichten hun jaarrekeningen te openbaren.

Een BVO is voor een deel van de inkomsten afhankelijk van meerdere sponsors. Deze investeren in BVO's vanuit marketingtechnische redenen. Er vindt geen controle plaats op de achtergronden van de sponsors. De georganiseerde misdaad kan sponsoring benutten als toegang tot de bovenwereld. Door het verkrijgen van een zekere machtspositie binnen een BVO heeft de sponsor immers toegang tot een zakelijk netwerk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in